SylabUZ
Course name | Gry i zabawy w rozwoju dzieci |
Course ID | 05.1-WP-PPWM- GIZ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie z problematyką zabaw i gier w edukacji i rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;; Budowanie warsztatu nauczyciela, uczenie dokonywania
wyboru i oceny przydatności zabaw i gier w określonych sytuacjach edukacyjnych; rozwijanie umiejętności projektowania ofert edukacyjnych zgodnie rozpoznanym stanem
rzeczywistych możliwości dzieci; dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i
wczesnoszkolnym.
Umiejętność komunikowania się w grupie.
Zabawa jako podstawowa forma aktywności dzieci – definicje, cechy, właściwości. Zabawa i gra – różnice, znaczenie rozwojowe. Poglądy na zabawę wg według Freuda, Eriksona, Wygotskiego, Elkonina i in. Rodzaje zabaw i gier w edukacji dzieci. Rola dorosłego w aktywności dziecka. Zabawa a rozwój społeczny dziecka. Organizacja warunków do gier i zabaw dzieci. Zabawy z chustą animacyjną. Gry i zabawy stolikowe. Zabawy i gry strategiczne. Konstruowanie gier.
Dyskusja, burza mózgu, praktycznego działania – projektowanie sytuacji sprzyjających zabawie dzieci, konstruowanie gier.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywna obecność i dyskusja studentów, zaprojektowanie i zaprezentowanie zabaw dla dzieci, dokonanie analizy przeprowadzonych zabaw, zaprojektowanie i wykonanie gry dla wybranej kategorii wiekowej dzieci.
Ocena końcowa: ocena z konwersatorium.
1. Dyner W.J., Zabawy tematyczne dzieci w domu i w przedszkolu, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1983.
2. Elkonin D.B., Psychologia zabawy, Warszawa 1984.
3. Huizinga J., Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985.
4. Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987.
5. Sułkowski B., Zabawa. Studium socjologiczne, Warszawa 1984.
6. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, Warszawa 1995, WSiP.
7. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.
8. Olczak A., Zabawy w role jako sposób uczenia się przez dzieci zachowań demokratycznych [w:] Dziecko w świecie zabawy, red. B. Dymara, Kraków 2009.
9. Olczak A., Orłowska B.A., Edukacja przedszkolna - odkrywanie jej znaczenia, Gorzów 2013.
1. Dziecko w świecie zabawy, red. B. Dymara, T. I-II, Kraków 2009.
2. Artykuły w czasopismach: „Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola”.
Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 15-04-2021 13:54)