SylabUZ

Generate PDF for this page

Gry i zabawy w rozwoju dzieci - course description

General information
Course name Gry i zabawy w rozwoju dzieci
Course ID 05.1-WP-PPWM- GIZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z problematyką zabaw i gier w edukacji i rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;; Budowanie warsztatu nauczyciela, uczenie dokonywania
wyboru i oceny przydatności zabaw i gier w określonych sytuacjach edukacyjnych; rozwijanie umiejętności projektowania ofert edukacyjnych zgodnie rozpoznanym stanem
rzeczywistych możliwości dzieci; dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i
wczesnoszkolnym.

Prerequisites

Umiejętność komunikowania się w grupie.

Scope

Zabawa jako podstawowa forma aktywności dzieci – definicje, cechy, właściwości. Zabawa i gra – różnice, znaczenie rozwojowe. Poglądy na zabawę wg według Freuda, Eriksona, Wygotskiego,  Elkonina i in. Rodzaje zabaw i gier w edukacji dzieci. Rola dorosłego w aktywności dziecka. Zabawa a rozwój społeczny dziecka. Organizacja warunków do gier i zabaw dzieci. Zabawy z chustą animacyjną. Gry i zabawy stolikowe. Zabawy i gry strategiczne. Konstruowanie gier.

Teaching methods

Dyskusja, burza mózgu, praktycznego działania – projektowanie sytuacji sprzyjających zabawie dzieci, konstruowanie gier.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywna obecność i dyskusja studentów, zaprojektowanie i zaprezentowanie zabaw dla dzieci, dokonanie analizy przeprowadzonych zabaw, zaprojektowanie i wykonanie gry dla wybranej kategorii wiekowej dzieci. 

Ocena końcowa: ocena z konwersatorium. 

Recommended reading

1. Dyner W.J., Zabawy tematyczne dzieci w domu i w przedszkolu, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1983.
2. Elkonin D.B., Psychologia zabawy, Warszawa 1984.
3. Huizinga J., Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985.
4. Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987.
5. Sułkowski B., Zabawa. Studium socjologiczne, Warszawa 1984.
6. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, Warszawa 1995, WSiP.
7. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.
8. Olczak A., Zabawy w role jako sposób uczenia się przez dzieci zachowań demokratycznych [w:] Dziecko w świecie zabawy, red. B. Dymara, Kraków 2009.
9. Olczak A., Orłowska B.A., Edukacja przedszkolna - odkrywanie jej znaczenia, Gorzów 2013.

Further reading

1. Dziecko w świecie zabawy, red. B. Dymara, T. I-II, Kraków 2009.
2. Artykuły w czasopismach: „Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola”.

Notes


Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 15-04-2021 13:54)