SylabUZ
Course name | Pedeutologia z elementami tutoringu |
Course ID | 05.1-WP-PPWM- PD |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Tutorial | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Rys historyczny.
Nauczyciel w miejscu pracy. Jego funkcje, zadania i pełnione role.
Nauczyciel w roli tutora.
Koncepcje kształcenia nauczycieli.
Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli.
Rozwój i awans zawodowy nauczyciela.
Tożsamość zawodowa nauczycieli.
Kompetencje zawodowe nauczyciela.
Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.
Ukryty program w pracy nauczyciela.
Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.
Problem wypalenia zawodowego.
Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.
Metody pracy stosowane w tutoringu.
Wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego.
Ćwiczenia
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio.
Ocena końcowa
Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.
Budzyński M. (red.) (2009), Tutoring w szkole. Między teorią a zmianą praktyki edukacyjnej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław.
Clutterbuck D. (2002), Każdy potrzebuje mentora. Jak kierować talentami, Wydawnictwo Petit, Warszawa.
Day Ch. (2004), Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk.
Kobyłecka E. (2005), Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków.
Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Lewowicki T. (2007), Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Wydawnictwo ITE, Warszawa – Radom.
Sarnat-Ciastko A. (2015), Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa.
Szempruch J. (2013), Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków.
Dilts R, (2006), Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa.
Ekiert-Oldroyd D. (red.) (2003), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Kobyłecka E. (red.) (2005), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań.
Kwiatkowska H. (2005), Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk.
Madalińska-Michalak J. M. (red.) (2017), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa.
Muchacka B., Szymański M. (red.) (2008), Nauczyciel w świecie współczesnym, "Impuls", Kraków.
Pawlak A. (2009), Tutoring dziecięcy w procesie nauczania-uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmoletnich, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 15-04-2021 19:12)