SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedeutologia z elementami tutoringu - course description

General information
Course name Pedeutologia z elementami tutoringu
Course ID 05.1-WP-PPWM- PD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia               i samokształcenia nauczycieli.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.

Scope

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Rys historyczny.

Nauczyciel w miejscu pracy.  Jego funkcje, zadania i pełnione role.

Nauczyciel  w roli tutora.

Koncepcje kształcenia nauczycieli.

Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli.

Rozwój i awans zawodowy nauczyciela.

Tożsamość zawodowa nauczycieli.

Kompetencje zawodowe nauczyciela.

Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.

Ukryty program w pracy nauczyciela.

Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Problem wypalenia zawodowego.

Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.

Metody pracy stosowane w tutoringu.

 

Teaching methods

Wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego.

Ćwiczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio. 

Ocena końcowa

Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.

Recommended reading

Budzyński M. (red.) (2009), Tutoring w szkole. Między teorią a zmianą praktyki edukacyjnej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław.

Clutterbuck D. (2002), Każdy potrzebuje mentora. Jak kierować talentami, Wydawnictwo Petit, Warszawa.

Day Ch. (2004), Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk.

Kobyłecka E. (2005), Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków.

Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Lewowicki T. (2007), Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Wydawnictwo ITE, Warszawa – Radom.

Sarnat-Ciastko A. (2015), Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa.

Szempruch J. (2013), Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków.

 

Further reading

Dilts R,  (2006), Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa.

Ekiert-Oldroyd D. (red.) (2003), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Kobyłecka E. (red.) (2005), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań.

Kwiatkowska H. (2005), Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk.

Madalińska-Michalak J. M. (red.) (2017), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa.

Muchacka B., Szymański M. (red.) (2008), Nauczyciel w świecie współczesnym, "Impuls", Kraków.

Pawlak A. (2009), Tutoring dziecięcy w procesie nauczania-uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmoletnich, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

 

 

Notes


Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 15-04-2021 19:12)