SylabUZ
Course name | Podstawy wychowania fizycznego II |
Course ID | 16.1-WP-PPiWM-PWF2 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Ontogenetyczne i aksjologiczne podstawy wychowania fizycznego. Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami, przejawami i strukturą motoryczności człowieka z uwzględnieniem okresów ontogenezy oraz implikacji pedagogicznych związanych z rosnąca rolą ruchu jako elementu profilaktyki zdrowia. Zapoznanie z metodami oceny wieku rozwojowego oraz umiejętność praktycznej oceny poziomu motorycznego dziecka Kształtowanie prozdrowotnych postaw wobec ciała w różnych okresach życia.
Wiedza dotycząca rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka, higieny oraz zachowań prozdrowotnych. Zaliczony kurs Podstaw wychowania fizycznego I.
Zarys historii rozwoju systemów i poglądów na wychowanie fizyczne. Kultura fizyczna – definicja i zakres pojęć. Czynniki, środki i warunki wychowania fizycznego. Przedmiot i koncepcje teorii motoryczności. Miejsce teorii motoryczności w systemie nauk kultury fizycznej. Metody i techniki badawcze w teorii motoryczności. Filogenetyczny rozwój motoryczności człowieka. Rozwój motoryczny człowieka w ontogenezie. Specyfika motoryczności dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Genetyczne, środowiskowe i morfologiczne uwarunkowania motoryczności człowieka.. Kondycyjne zdolności motoryczne (szybkość, siła, wytrzymałość). Koordynacyjne zdolność motoryczne. Gibkość ciała – jej uwarunkowania, pomiar, trening oraz znaczenie. Aktywność fizyczna w optymalizacji masy i składu ciała. Symetria i asymetria a motoryczność człowieka. Zaburzenia postawy ciała. Wybrane zagadnienia w sporcie dzieci i młodzieży. Aktywność fizyczna w chorobach przewlekłych. Zdrowe żywienie, problem nadwagi u dzieci i aktywność fizyczna.
Metoda podająca, poglądowa (plansze), projekcja multimedialna (filmy) , dyskusja, projektowanie zadań i sytuacji o określonych warunkach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Przedmiot kończy się pisemnym zaliczeniem testowym, zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to uzyskanie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% ocena niedostateczna, 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0).
Skala ocen: ndst (2,0), dostateczny (3,0), dostateczny plus (3,5), dobry (4,0), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5,0);
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 30-04-2021 23:07)