SylabUZ
Course name | Metodyka edukacji plastycznej I |
Course ID | 05.2-WP-PPiWM-MEP1 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami oraz dziedzinami z obszaru sztuk wizualnych. Zapoznanie ze środkami wyrazu artystycznego w plastyce.
Rozwijanie umiejętności manualnych, myślenia twórczego, kreatywności i wyobraźni uczestników. Nauka praktycznego wykorzystania różnorodnych materiałów, narzędzi i technik plastycznych w celu opracowywania autorskich scenariuszy zajęć oraz prowadzenia warsztatów. Nauka analizy i oceny powstałych prac plastycznych oraz zrealizowanych warsztatów twórczych.
Wiedza zawarta w programie nauczania przedmiotu plastyka w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz z wiedza z podstaw edukacji plastycznej. Podstawy psychologii rozwoju dziecka.
Wprowadzenie do problematyki przedmiotu: stadia aktywności plastycznej dziecka, cele, treści, metody kształcenia dziecka/ucznia w edukacji plastycznej - analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Środki dydaktyczne w edukacji plastycznej - rodzaje i ich twórcze wykorzystanie. Ocena prac plastycznych - cele i zasady oceniania, funkcje. Konstruowanie konspektów – scenariuszy zajęć (w tym: cele ogólne i szczegółowe, metody nauczania, środki dydaktyczne, techniki plastyczne, formy organizacji pracy ucznia). Przebieg zajęć, fazy wprowadzającej, realizacyjnej i podsumowującej. Warsztaty twórcze pt. "Kreatywne prace plastyczne"- przykłady autorskich scenariuszy omówione przez prowadzącego, analiza przeprowadzonych przez studentów warsztatów artystycznych. Propozycje scenariuszy opracowane przez studentów – wykorzystanie w kreatywny sposób technik plastycznych do prowadzenia zajęć z dziećmi. Nauka interpretacji i omawiania prac plastycznych oraz analiza kryteriów ich oceniania. Przegląd i omówienie prac każdego ze studentów – ewaluacja semestralna.
Zajęcia mają charakter warsztatów twórczych, w trakcie których wyróżnić można następujące metody pracy: ćwiczenia praktyczne, prezentacje i opisy, pogadanki, dyskusje.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Konwersatoria
Student oceniany jest na podstawie: przygotowania do zajęć (30%), aktywnego w nich uczestnictwa (30%), umiejętności analizy i wyciągania wniosków na podstawie powstałych prac (10%), przeglądu prac i podsumowania końcowego (30%).
Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.
Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 11:16)