SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka edukacji plastycznej II - course description

General information
Course name Metodyka edukacji plastycznej II
Course ID 05.2-WP-PPiWM-MEP2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i przykładami zaczerpniętymi z obszaru sztuk wizualnych. Rozwijanie umiejętności manualnych, myślenia twórczego, kreatywności i wyobraźni uczestników. Nauka praktycznego wykorzystania różnorodnych materiałów i technik plastycznych w celu opracowywania autorskich scenariuszy zajęć i prowadzenia warsztatów plastycznych. Nauka analizy  i oceny powstałych prac plastycznych oraz zrealizowanych warsztatów twórczych.

Prerequisites

Wiedza zawarta w programie nauczania przedmiotu plastyka w szkołach podstawowych i  liceach oraz z podstaw edukacji plastycznej. Wiedza z psychologii rozwoju dziecka.

Scope

Opracowanie projektu z dziedziny sztuki użytkowej – batik, kolaż oraz frotaż. Symetria osiowa – mandala z artykułów spożywczych. Rzeźba – formy wykonane z papieru mache.  Nauka oprawiania i eksponowania prac plastycznych - przykładowe rozwiązania. Rękodzieło artystyczne: technika decoupage'u, technika wycinanki inspirowanej sztuką łowicką, origami dla dzieci. Opracowanie autorskiego scenariusza zajęć plastycznych przez każdego ze studentów ze szczególnym uwzględnieniem metod rozwijających myślenie kreatywne dzieci. Omówienie i prezentacja autorskich scenariuszy zajęć wraz z wykonanymi pracami według założonych wytycznych. Ewaluacja końcowa zajęć.

Teaching methods

Zajęcia mają charakter warsztatów twórczych, w trakcie których wyróżnić można następujące metody pracy: wykład problemowy, pokaz połączony z przeżyciem, ćwiczenia praktyczne, opis, burza mózgów, pogadanka, dyskusja. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Student oceniany jest na podstawie: przygotowania do zajęć (30%), aktywnego w nich uczestnictwa (30%), umiejętności analizy i wyciągania wniosków na podstawie powstałych prac (10%), przeglądu prac i podsumowania końcowego (30%).

Ocena końcowa

Oceną końcowa jest ocena z konwersatoriów.

 

Recommended reading

  1. Karolak W., Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Warszawa 1998.
  2. Szuman S., Sztuka dziecka, Warszawa 1990.
  3. Trojanowska A., Dziecko i plastyka, Warszawa 1983. 
  4. Podręczniki do plastyki dla klas IV-VIII.

Further reading

  1. Józefowski E., Książka o książkach, Zielona Góra 1999.
  2. Nęcka E., Trening twórczości, Kraków 1998.
  3. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 11:25)