SylabUZ

Generate PDF for this page

Umuzykalnienie II - course description

General information
Course name Umuzykalnienie II
Course ID 05.2-WP-PPiWM-Umu2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów  z praktycznymi przykładami różnych form umuzykalniających . Rozwijanie świadomych wyobrażeń muzycznych, słuchu muzycznego, postawy twórczej u studentów,  niezbędnych w pracy z dziećmi.

Prerequisites

Student powinien posiadać podstawowa wiedzę z zakresu kultury, muzycznej, psychologii, muzyki, pedagogiki zdolności,

Scope

O pedagogice rytmu i ruchu. Różne formy działalności muzycznej dziecka. Planowanie pracy umuzykalniającej z dziećmi. Wybrane sposoby rozwiązań metodycznych. Przykłady zajęć umuzykalniających. Różne rodzaje aktywności muzycznych- ćwiczenia.  . Ćwiczenia i zabawy kształcące poczucie metrum i tempa. Opowieści ruchowe. Ćwiczenia stymulacyjne według koncepcji R. Klóppel i S. Vliex (indywidualne JA, w parach TY i JA, grupowe MY). Interpretacje  wybranych utworów muzycznych.(tworzenie partytur). . Charakterystyka warsztatów umuzykalniających dla dzieci.Muzyczne uroczystości . Prezentacje scenariuszy zajęć umuzykalniających  dla dzieci.

Teaching methods

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, ćwiczeniowe, warsztatowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Opracowanie cyklu zajęć umuzykalniających i  zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci.

Recommended reading

  1. Bissinger-Ćwierz U., Animacja muzyczna w pedagogice zabawy, Lublin 1999.
  2. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jagues Dalcroze i jego rytmika, Warszawa 1991.
  3. Dasiewicz -Tobiasz A, Kępska A., Rytmika w kl. I-III, Warszawa 1985.
  4. Kisiel M., Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka, Dąbrowa Górnicza 2007.
  5. Klóppel R, Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.
  6. Regner H., Nasze dzieci i muzyka, Warszawa 1995
  7. Krzyżowska T., Zabawy z piosenką, Katowice 2005.
  8. Loba-Wilgocka U., Zabawa z piosenką, Poznań 1992.
  9. Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
  10. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009
  11. Kataryńczuk-Mania L., Pasterniak-Kobyłecka E., red., Dziecko i nauczyciel w kulturze artystycznej, Zielona Góra-Skarbona 2017.
  12.  
  13.  
  14. Śmiechowski R., Z muzyką przez wieki i kraje: historia muzyki, Warszawa 1993.

Further reading

  1. Bissinger-Ćwierz U., Muzyka i ruch dla każdego, Lublin 2000.
  2. Kataryńczuk-Mania L., Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu – twórczym działaniem dziecka i nauczyciela, [w:] Z zagadnień poznawczych, kulturowych i dydaktycznych muzyki, T. II, red. I. Marciniak, Zielona Góra 1996.
  3. Kierzkowski M., Rola zajęć muzycznych w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym "Psychologia rozwojowa" 2011, t.16
  4. Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: Studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
  5. Kochanowska E., Majzner R., red., Muzyka w dialogu z edukacją, Kraków 2015
  6. Lenartowska J., Wesołe zabawy rytmiczne, Warszawa 1970.
  7. Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, Warszawa 1988.
  8. Sacher W.A., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.
  9. Dymara B., red., Dziecko w świecie muzyki, Kraków 2000.
  10. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
  11. Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, 3.

Notes


Modified by dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (last modification: 13-04-2021 13:51)