Zapoznanie studentów z praktycznymi przykładami różnych form umuzykalniających . Rozwijanie świadomych wyobrażeń muzycznych, słuchu muzycznego, postawy twórczej u studentów, niezbędnych w pracy z dziećmi.
Prerequisites
Student powinien posiadać podstawowa wiedzę z zakresu kultury, muzycznej, psychologii, muzyki, pedagogiki zdolności,
Scope
O pedagogice rytmu i ruchu. Różne formy działalności muzycznej dziecka. Planowanie pracy umuzykalniającej z dziećmi. Wybrane sposoby rozwiązań metodycznych. Przykłady zajęć umuzykalniających. Różne rodzaje aktywności muzycznych- ćwiczenia. . Ćwiczenia i zabawy kształcące poczucie metrum i tempa. Opowieści ruchowe. Ćwiczenia stymulacyjne według koncepcji R. Klóppel i S. Vliex (indywidualne JA, w parach TY i JA, grupowe MY). Interpretacje wybranych utworów muzycznych.(tworzenie partytur). . Charakterystyka warsztatów umuzykalniających dla dzieci.Muzyczne uroczystości . Prezentacje scenariuszy zajęć umuzykalniających dla dzieci.
Teaching methods
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, ćwiczeniowe, warsztatowe.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Opracowanie cyklu zajęć umuzykalniających i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci.
Recommended reading
Bissinger-Ćwierz U., Animacja muzyczna w pedagogice zabawy, Lublin 1999.
Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jagues Dalcroze i jego rytmika, Warszawa 1991.
Dasiewicz -Tobiasz A, Kępska A., Rytmika w kl. I-III, Warszawa 1985.
Kisiel M., Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka, Dąbrowa Górnicza 2007.
Klóppel R, Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.
Regner H., Nasze dzieci i muzyka, Warszawa 1995
Krzyżowska T., Zabawy z piosenką, Katowice 2005.
Loba-Wilgocka U., Zabawa z piosenką, Poznań 1992.
Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009
Kataryńczuk-Mania L., Pasterniak-Kobyłecka E., red., Dziecko i nauczyciel w kulturze artystycznej, Zielona Góra-Skarbona 2017.
Śmiechowski R., Z muzyką przez wieki i kraje: historia muzyki, Warszawa 1993.
Further reading
Bissinger-Ćwierz U., Muzyka i ruch dla każdego, Lublin 2000.
Kataryńczuk-Mania L., Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu – twórczym działaniem dziecka i nauczyciela, [w:] Z zagadnień poznawczych, kulturowych i dydaktycznych muzyki, T. II, red. I. Marciniak, Zielona Góra 1996.
Kierzkowski M., Rola zajęć muzycznych w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym "Psychologia rozwojowa" 2011, t.16
Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: Studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
Kochanowska E., Majzner R., red., Muzyka w dialogu z edukacją, Kraków 2015
Lenartowska J., Wesołe zabawy rytmiczne, Warszawa 1970.
Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, Warszawa 1988.
Sacher W.A., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.
Dymara B., red., Dziecko w świecie muzyki, Kraków 2000.
Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, 3.
Notes
Modified by dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (last modification: 13-04-2021 13:51)