SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu - course description

General information
Course name Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu
Course ID 05.1-WP-PPiWM-Pra2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 45 3 45 3 Credit with grade

Aim of the course

Celem praktyki jest nabycie i rozwinięcie przez studentów praktycznych umiejętności organizowania pracy nauczyciela przedszkola oraz poznanie charakterystyki rozwojowej
grupy wychowanków; student zdobywa umiejętności: samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu (w skali rocznej, tygodniowej
i dziennej), projektowania i prowadzenia działań wychowawczo-dydaktycznych w przedszkolu, obserwowania i analizowania zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i
kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, oceny efektów prowadzonych działań wychowawczych, nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności
potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z dzieckiem w przedszkolu.

Prerequisites

Podstawy wiedzy z pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej i teorii wychowania.

Scope

Poznawanie funkcjonowania przedszkola – zadań, organizacji pracy, dokumentacji. Obserwowanie grupy dzieci przedszkolnych jako grupy społecznej, poznawanie dzieci ich
możliwości i zainteresowań, potrzeb. Poznawanie organizacji pracy na zajęciach, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem i dziećmi oraz
między dziećmi. Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela przedszkola – rozpoznawania możliwości dzieci, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania dzieci,
dyscyplinowania, motywowania. Analizowanie organizacji przestrzeni w sali przedszkolnej w zależności od podejmowanego zadania. Konfrontowanie wiedzy praktycznej z
teoretyczną. Obserwowanie i analizowanie zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych. Ocena efektów
prowadzonych działań wychowawczych, nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie
pracy z dzieckiem w przedszkolu. Konsultacje i omawianie z nauczycielem-opiekunem praktyki oraz opiekunem praktyki z ramienia UZ obserwowanych zajęć pod kątem ich
celów, treści, metod kształcenia i form organizacyjnych i in.

Teaching methods

Metoda praktycznego działania,dyskusji, obserwacji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Odbycie, wymaganej regulaminem studiów, 45-godzinnej praktyki w grupie przedszkolnej. Podstawą zaliczenia praktyki jest obecność na zajęciach na terenie przedszkola oraz
terminowe rozliczenie wymaganej dokumentacji w postaci arkuszy hospitacji u opiekuna praktyki z ramienia UZ.
Ocenę końcową stanowi ocena z praktyk

Recommended reading

Aktualnie obowiązująca podstawa programowa wychowania przedszkolnego , pakiety edukacyjne dla danej grupy wiekowej dzieci, przewodniki metodyczne, projekty zajęć.
Dokumentacja prowadzona przez nauczyciela przedszkola.

Further reading

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 11:18)