SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoretyczne podstawy wspierania rozwoju - course description

General information
Course name Teoretyczne podstawy wspierania rozwoju
Course ID 05.1-WP-PPiWM-TPWR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie problematyki wspierania rozwoju ucznia. Analiza i porównanie różnych koncepcji wspierania rozwoju, budowanych na odmiennych podejściach teoretycznych, rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi strategiami strategiami wspierającymi rozwój ucznia w różnych sferach.

Prerequisites

Wiedza o rozwoju dziecka. Zaliczony kurs pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Scope

 

 Wykład

Pojęcie i teorie rozwoju. Sfery rozwoju dziecka do 9 r.z. Różnice indywidualne a typy inteligencji, style uczenia się i praca półkul mózgowych. W labiryncie historycznych i politycznych legalizacji indywidualizacji. Wspieranie rozwoju dzieci uzdolnionych muzycznie, plastycznie, technicznie, matematycznie, językowo, lingwistycznie, twórczo – istota, struktura, proces, wsparcie. Tutoring rówieśniczy i rodzicielski oraz ich znaczenie dla wspierania rozwoju

Konwersatorium

1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Modele zmian rozwojowych w podejściu behawioralnym, konstruktywistycznym, emancypacyjnym.

2. Pojęcie wspierania rozwoju w kontekście pojęć  stymulowania, wspomagania i pomagania. Analiza podobieństw i różnic.

3. Znaczenie pokonywania trudności dla rozwoju. Odniesienie do sytuacji wychowawczych i dydaktycznych.

4. Nauczyciel jako facylitator rozwoju ucznia.

5. L.Wygotski i pojęcie stref rozwojowych oraz zadań o charakterze rozwijającym. Rola nauczyciela w koncepcji stref rozwojowych L. Wygotskiego.

6. Wspieranie rozwoju poznawczego uczniów. Strategie pracy nauczyciela . Wspólna aktywność nauczyciela i ucznia.

7. Znaczenie zainteresowań we wspieraniu rozwoju.

8. Znaczenie kontekstu środowiskowego we wspieraniu rozwoju.

9. Indywidualizacja i przygotowanie spersonalizowanych programów kształcenia.

10. Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami.

 

Teaching methods

wykład , praca z tekstem, dyskusja grupowa,  rozwiązywanie problemów, wybrane metody aktywizujące

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zaliczony egzamin obejmujący treści wykładu i konwersatorium. Konwersatorium - warunkiem zaliczenia jest pozytywny wynik bieżącej kontroli prowadzącego.

Recommended reading

1. A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju, Scholar,  Warszawa 2000.

2. D.Klus-Stańska, Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002.

3. E.Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle., GWP, Sopot 2012

4. Magda-Adamowicz, M. Farnicka (red.), (Nie)codzienność indywidualizacji  w przestrzeni wczesnoszkolnej. INNY w ławce szkolnej.  Toruń 2018, tom 2

5. Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. PWN, Warszawa 2002.

6. Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.

7. Wadsworth B., Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1998.

8. M. Magda-Adamowicz, K. Żernik (red.), (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej. Uczniowie z problemami w nauce i zachowaniu. Toruń 2018, tom 1

 

Further reading

1.E.Gruszczyk-Kolczyska, Intensywne wspomaganie rozowoju dziecka : ważniejsze hipotezy i możliwości realizowania, [w:] Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, red. W. Dykcik, A. Twardowski, wydawnictwo Naukowe PTP, Poznań 2004.

2. Wygotski  L. Wybrane prace psychologiczne, PWN, Warszawa 1971.

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 22:22)