SylabUZ

Generate PDF for this page

Kulturowe podstawy edukacji - course description

General information
Course name Kulturowe podstawy edukacji
Course ID 14.7-WP-PPiWM-KPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Kowalska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z kulturą, uświadomienie studentom kulturowego wymiaru istnienia człowieka i podejmowanych przez niego praktyk edukacyjnych, przygotowanie studentów do rozwijania i zaspokajania potrzeb kulturalnych wychowanków.

Prerequisites

brak

Scope

Pojęcie kultury i sposoby jego definiowania. Istotne cechy zjawisk kulturowych. Płaszczyzny zjawisk kulturowych. Typologie kultury. Geneza kultury. Człowiek jako istota kulturowa. Wybrane teorie kultury. Międzygeneracyjna transmisja wzorów kultury. Społeczne uczestnictwo w kulturze i jego uwarunkowania. Kultura rodziny. Kultura instytucji edukacyjnych. Kulturowe zróżnicowanie praktyk edukacyjnych.

Teaching methods

wykład, pogadanka, dyskusja, prezentacja multimedialna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatorium: aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie kolokwium na min. 50% punktów.

Wykład: uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu.

Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zaliczenia konwersatorium i wykładu.

Recommended reading

Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007

Bielecka-Prus J., Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernasteina, Warszawa 2010

 Idzikowski B., Narkiewicz-Niedbalec E., (red.), Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2000.

Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006..

Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcje, Kraków 2006.

Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.

Further reading

Czerepaniak-Walczak M., Proces emancypacji kultury szkoły, Warszawa 2018.

Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne, Kraków 2015.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 30-04-2021 23:07)