SylabUZ
Course name | Konstruowanie wiedzy w przedszkolu i w klasach I-III |
Course ID | 05.2-WP-PPiWM-KWwPiS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Poznanie alternatywnych rozwiązań w edukacji inspirowanych konstruktywizmem, stworzenie spójnej podstawy teoretycznej dla konstruktywistycznego modelu edukacji, poznanie strategii pracy bazujących na potencjale dziecka i stymulujących/wspierających jego rozwój, nabywanie umiejętności projektowania sytuacji spełniających warunki nowości, naukowości, sproblematyzowania i eksploracyjności, kształtowanie postawy twórczego, krytycznego, refleksyjnego i samodzielnego pedagoga.
Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej o dziecku w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.
Ogólne założenia konstruktywizmu (różnorodność treści, metodologia kształcenia, ambitne podejście do treści, współpraca, orientacja na proces, dialog). Zmiana roli nauczyciela z kierownika i przewodnika na facylitatora i współuczestnika procesu edukacyjnego uczniów. Analiza różnic uczenia się konstruktywistycznego i tradycyjnego (błędy i zaniedbania behawioryzmu -infantylizacja, instrumentalizacja, rywalizacja, monolog, orientacja na wynik). Teoretyczne źródła konstruktywizmu konstruktywizm psychologiczny J. Piageta, konstruktywizm społeczny L. Wygotskiego i J. Brunera. Rodzaje wiedzy w edukacji . Znaczenie wiedzy osobistej i jej miejsce w projektowaniu sytuacji edukacyjnych. Znaczenie konfliktu poznawczego. Wspieranie a stymulowanie w edukacji. Budowanie rusztowania. SNR I SAR. Kultura edukacji. Organizacja i projektowanie zajęć inspirowanych zasadą eksplorowania i problematyzowania wiedzy. Podstawy projektowania zajęć opartych na samodzielności i aktywności badawczej uczniów. Organizowanie sytuacji sprzyjających myśleniu krytycznemu i twórczemu uczniów. Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konstruowania wiedzy przez dziecko. Sytuacje umożliwiające rozpoznawanie potencjału dziecka i stosownie do nich projektowanie zadań o zróżnicowanym poziomie trudności. Praca w grupach jako strategia dydaktyczna; aktywność uczniów, aktywność nauczyciela, modele pracy w grupach. Przegląd aktywizujących metod nauczania.
Dyskusja, metoda rozwiązywania problemów, projekty grupowe, praca z literaturą.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Średnia arytmetyczna ocen: pozytywnej oceny z zadań realizowanych na zajęciach oraz pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego
J. Bruner, Kultura edukacji,Universitas, Kraków 2006.
2. D.Klus-Stańska, Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2002.
3. E.Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się . Z Wygotskim i Brunerem w tle, GWP, SOPOT 2012.
4. Rozwijanie zdolności uczenia się . Wybrane konteksty i problemy, (red.) E. Filipiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.
1. Wygotski L. Wybrane prace psychologiczne, PWN, Warszawa 1971 .
2. Wadsworth B.J., Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1998.
3. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Scholar ,Warszawa 2000.
4. Nowak-Łojewska A. , Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela, Uniwersytet Zielonogórski,Zielona Góra 2011.
Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 22:09)