SylabUZ

Generate PDF for this page

Ocenianie kształtujące w klasach I-III - course description

General information
Course name Ocenianie kształtujące w klasach I-III
Course ID 05.2-WP-PPiWM-OKwS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z problematyką oceniania kształtującego, zapoznanie z teoriami pedagogiczno-psychologicznymi w różnych podejściach do oceniania, rozwijanie refleksyjnego podejścia do oceniania w toku procesu dydaktycznego, rozwijanie umiejętności planowania sytuacji sprzyjających samokontroli i samoocenie uczniów, w tym umiejętności analizy zadań i wykorzystania błędów jako informacji zwrotnych w procesie uczenia się.

Prerequisites

Znajomość podstawowych pojęć pedagogiki, dydaktyki i psychologii dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Scope

1. Analiza pojęć powiązanych z ocenianiem (ocenianie, kontrola, rodzaje ocen, przedmiot oceny, sposoby wyrażania oceny. Ocenianie jako integralny element procesu uczenia się i nauczania. Teorie pedagogiczno-psychologiczne u podstaw oceniania.2. Ocenianie sumujące a ocenianie kształtujące. Elementy oceniania kształtującego. Znaczenie błędu w procesie uczenia się .4. Kultura pracy w klasie szkolnej. Interakcje nauczyciela i uczniów. Znaczenie samoświadomości, samokontroli, poczucie własnej wartości, eliminacja lęku.5. Cele uczenia się i monitorowanie postępów uczniów w ich osiąganiu. Strategia NaCoBeZU.6. Metody nauczania jako narzędzie pracy nauczyciela w zróżnicowanym zespole uczniów. Znaczenie różnic indywidualnych (horyzontalnych wertykalnych) w tworzeniu powiązań między wiedzą osobistą, uprzednią a nowymi pojęciami i umiejętnościami.7.Podejścia i narzędzia oceniania wiedzy i umiejętności uczniów. Ocenianie diagnozujące, znaczenie pytań w sprawdzaniu rozumienia wiedzy. Portfolia, dzienniczki, tabele wymagań- kryteria ocen, oceny koleżeńskie.8.Znaczenie informacji zwrotnej i jej konstrukcja.9. Aktywne angażowanie uczniów w proces uczenia się . Motywacja i regulowanie procesu własnego uczenia się .

Teaching methods

Wykład, dyskusja, projekty grupowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywnie oceniony referat, pozytywnie oceniona wypowiedź pisemna, aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach.

Recommended reading

Ayres Paris, Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, WSiP, Warszawa 19992.

I.Kopaczyńska. Ocenianie szkolne wspierające rozwój, Impuls, Kraków 2004.

I.Kopaczyńska Pedagogiczna kategoria błędu. Teoretyczne konteksty-praktyczne inspiracje dla edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków 2020.

Ocenianie kształtujące doskonalenie kształcenia w szkole średniej, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 20064.

W.Walczak, Jak oceniać ucznia? Teoria i praktyka, Galaktyka, Łódź 20015.

G.Szyling, Strategia przejścia czy przetrwania czyli dokąd zmierza ocenianie szkolne?, w: red. D.Klus - Stańska, Dokąd zmierza polska szkoła?,Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2008

Further reading

Problemy Wczesnej Edukacji - Ocenianie, diagnoza we wczesnej edukacji, nr1(9), 20092.

B.Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszaw 1991

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 21:16)