SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym - course description

General information
Course name Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym
Course ID 05.1-WP-PPiWM-MPzDZiT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć dla dzieci zdolnych i twórczych. Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Prerequisites

Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.

Scope

Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciela z dzieckiem zdolnym.  Projektowanie pracy z dziećmi uzdolnionymi. Pedagogiczna diagnoza dzieci zdolnych i twórczych. Rodzaje uzdolnienie – ich istota, struktura, diagnoza pedagogiczna i planowanie pracy. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży - specyfika i planowanie pracy z dziećmi i młodzieżą. Wybrane metody rozwijające zdolności i twórczość dzieci. Pomoce dydaktyczne w pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym.

 

Teaching methods

praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności studentów, prezentacji do wybranego zagadnienia oraz projektu i prezentacji zestawu ćwiczeń dla dzieci zdolnych i twórczych .

Ocena końcowa: ocena z konwersatorium

Recommended reading

  1. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
  2. Limont  W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  3. Magda-Adamowicz M., Pszenda I., Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  4. K. Szmidt, Pedagogika twórczości

Further reading

  1. Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997.
  2. Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby – przygoda: podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2000.
  3. M. Magda-Adamowicz, K. Żernik, Twórczość werbalna dzieci – koncepcja i identyfikacje, [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.), Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, gRUPA TOMANI, Kraków 2016

Notes


Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 16-04-2021 14:07)