SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to pedagogical therapy - course description

General information
Course name Introduction to pedagogical therapy
Course ID 05.1-WP-PPiWM-WdTP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawową terminologią z zakresu terapii pedagogicznej, celami, metodami, zasadami, formami i organizacją procesu terapii pedagogicznej oraz z procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej, podstawy psychologii klinicznej.

Scope

Wyjaśnienia terminologiczne – specjalne potrzeby edukacyjne, diagnoza, terapia, terapia przyczynowa, terapia objawowa, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia reedukacyjne, zajęcia wyrównawcze, trudności w uczeniu się, specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, dyskakulia.

Cele terapii pedagogicznej (cel nadrzędny i cele operacyjne). Podmiot i przedmiot terapii pedagogicznej. Formy terapii pedagogicznej. Zasady terapii pedagogicznej. Procedura diagnostyczno-terapeutyczna – narzędzia diagnostyczne i metody terapii.

Historia badań nad dysleksja rozwojową. Częstość występowania dysleksji, dysortografii, dysgrafii. Etiologia dysleksji rozwojowej. Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych i ich integracji – symptomy zaburzeń, typologia dysleksji, dynamika dysleksji, ryzyko dysleksji. System opieki terapeutycznej – prawo do edukacji w polskim systemie oświaty, zakresy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych, polskie dokumenty prawne gwarantujące uczniom z dysleksją i trudnościami w uczeniu się pomoc psychologiczno-pedagogiczną – zapisy dotyczące zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i egzaminów, systemy opieki terapeutycznej na świecie.

Teaching methods

Wykład – wykład tradycyjny, praca z książką i materiałami źródłowymi, metoda przypadku, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium (75%) oraz studium przypadku (25%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów.

Recommended reading

  1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1989.
  2. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole – poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2005.
  3. Bogdanowicz M, Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu – poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007.
  4. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
  5. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001.
  6. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001.
  7. Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościam edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.

Further reading

1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2003.

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 13:04)