SylabUZ

Generate PDF for this page

Logopaedics - course description

General information
Course name Logopaedics
Course ID 05.9-WP-PPiWM-Logop
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z diagnozą logopedyczną, narzędziami wykorzystywanymi do prowadzenia diagnozy, zapoznanie z klasyfikacjami zaburzeń mowy oraz wskazanie jakie znaczenie ma współpraca nauczyciela-logopedy ze środowiskiem wychowawczym ucznia. 

Prerequisites

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu rozwoju człowieka.

Scope

  1. Diagnoza logopedyczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnympojęcie
  • diagnozy logopedycznej
  • etapy diagnozy logopedycznej
  1. Narzędzia wykorzystywane do diagnozy logopedycznej
  2. Klasyfikacja zaburzeń mowy występujących u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, przyczyny powstawania zaburzeń mowy
  3. Znaczenie współpracy logopedy ze środowiskiem rodzinnym ucznia 

Teaching methods

Metody aktywizujące: burza mózgów, bingo dydaktyczne 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest ocena aktywności studenta na zajęciach. 

Recommended reading

  1. Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 2004.
  2. Demelowa G., Elementy logopedii, Warszawa 1987.
  3. Jastrzębowska G., Podstawy diagnozy i teorii logopedycznej, Opole 1998.
  4. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
  5. Kaczmarek L., Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, [w:] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1988.
  6. Logopedia: pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
  7. Skorek E. M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2002.
  8. Skorek E. M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2004.
  9. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
  10. Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992.
  11. Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.

Further reading

1. Wiedza potoczna matek na temat rozwoju mowy dzieckaAnita Famuła-Jurczak  W: Współczesne dyskursy edukacyjne, 2017. / red. Anita Famuła-Jurczak, Mirosław Kowalski, Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski Polskie Towarzystwo Profesjologiczne, s. 25--34,

2. Metoda Ruchów Artykulacyjnych szansą na rozwój mowy dziecka / Jolanta Falana-KozłowskaMałgorzata KozłowskaAnita Famuła-Jurczak, 2019. Wielkopolski Przegląd Logopedyczny, nr 1, 19--34, ISSN: 1731-0792,

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-04-2021 07:48)