SylabUZ

Generate PDF for this page

Problemy edukacji międzykulturowej - course description

General information
Course name Problemy edukacji międzykulturowej
Course ID 05.7-WP-PPiWM-PEM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi ideami, koncepcjami i problemami edukacji międzykulturowej. Przygotowanie do planowania i realizowania działań z dziećmi z zakresu edukacji międzykulturowej

Prerequisites

brak

Scope

Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele; Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne; Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej;  Komunikacja międzykulturowa  - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia); Wyzwania,  koncepcje i sposoby pracy  w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; Dobre praktyki edukacji międzykulturowej.

Teaching methods

wykład interaktywny; dyskusja; prezentacja; metoda warsztatowa; analiza przypadku; projektowanie działań edukacyjnych; praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z ćwiczeń składały się będą oceny za: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, warsztatach, ćwiczeniach), przygotowanie koncepcji zajęć z zakresu edukacji międzykulturowej dla dzieci; prezentację wyników analizy "dobrej praktyki" edukacji międzykulturowej. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Recommended reading

Dzieci w procesie kształtowanie postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo-i międzykulturowej , red.T Lewowicki, J. Suchodolska , Kraków 2011

Edu­kacja w warunkach wielokulturowości – Konteksty społeczno-metodyczne, red.J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko , Gdańsk 2016.

Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001.

Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011.

Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996.

Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji międzykulturowej, Kraków 2007.

Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999.

Mosty zamiast murów.O komunikacji między ludźmi, red. J. Steward, Warszawa 2002.

Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa:  kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.

Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.

Weigl B., Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży, Warszawa 1999.

 

Further reading

-

Notes

-


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 04-05-2021 07:15)