SylabUZ
Course name | Problemy edukacji międzykulturowej |
Course ID | 05.7-WP-PPiWM-PEM |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 10 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi ideami, koncepcjami i problemami edukacji międzykulturowej. Przygotowanie do planowania i realizowania działań z dziećmi z zakresu edukacji międzykulturowej
brak
Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele; Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne; Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej; Komunikacja międzykulturowa - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia); Wyzwania, koncepcje i sposoby pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; Dobre praktyki edukacji międzykulturowej.
wykład interaktywny; dyskusja; prezentacja; metoda warsztatowa; analiza przypadku; projektowanie działań edukacyjnych; praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Na ocenę z ćwiczeń składały się będą oceny za: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, warsztatach, ćwiczeniach), przygotowanie koncepcji zajęć z zakresu edukacji międzykulturowej dla dzieci; prezentację wyników analizy "dobrej praktyki" edukacji międzykulturowej. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Dzieci w procesie kształtowanie postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo-i międzykulturowej , red.T Lewowicki, J. Suchodolska , Kraków 2011
Edukacja w warunkach wielokulturowości – Konteksty społeczno-metodyczne, red.J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko , Gdańsk 2016.
Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001.
Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011.
Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996.
Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji międzykulturowej, Kraków 2007.
Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999.
Mosty zamiast murów.O komunikacji między ludźmi, red. J. Steward, Warszawa 2002.
Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa: kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
Weigl B., Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży, Warszawa 1999.
-
-
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 04-05-2021 07:15)