SylabUZ

Generate PDF for this page

Trudności w pracy wychowawczej z metodyką - course description

General information
Course name Trudności w pracy wychowawczej z metodyką
Course ID 05.1-WP-PPiWM-TwPWzM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki wychowania i trudności wychowawczych w pracy z dzieckiem; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy dotyczacej trudności wychowawczych do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami i ograniczeniami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do diagnozowania trudności wychowawczych i ich usuwania; kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu i planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem.

Prerequisites

Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki, teoretycznych podstaw wychowania i psychologii rozwojowej.

Scope

Zasady, metody i formy opieki i wychowania. Pojęcie wychowania, klasyfikacja, podobieństwa, różnice i ich charakterystyka. Style wychowania. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie umiejętności społecznych u dzieci. Źródła błędów w wychowaniu. Kontakt i współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów.  Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia dzieci w przedszkolu, szkole oraz poza ich terenem. Budowanie systemu wartości. Rozwijanie postaw etycznych. Zachowania negatywistyczne dzieci. Agresja bezpośrednia i pośrednia  u dzieci. Dzieci nerwowe  Zachowania bierne u dzieci. Dziecko lękliwe. Zachowania destrukcyjne i depresyjne u dzieci. Zachowania autodestrukcyjne dzieci. Zaburzenia emocjonalne  a zachowanie dzieci. Uczeń leniwy. Śmiech ucznia. Zapobieganie trudnościom wychowawczym. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela i ucznia. Spotkanie i dialog nauczyciela z dzieckiem. Program wychowawczy i plan pracy wychowawczej.

Teaching methods

a) podające – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; b) problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, c) praktycznego działania – projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na ocenę na podstawie projektowania programu lub planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności w tym dyskusji studentów

Ocena końcowa to ocena z  konwersatorium.

Recommended reading

  1. Borecka-Biernat D., Cywińska M., i in.,Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, Kraków 2011.
  2. Cywińska M., Konflikty interpersonalne u dzieci, Poznań 1995.
  3. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1993.
  4. Kołakowski A. (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Gdańsk 2020.
  5. Łobocki M., ABC wychowania, Lublin 1999.
  6. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009.
  7. Mah R., Łatwe sposoby na trudne dziecko, Warszawa 2008.
  8. Minahan J., Rappaport N., Kod zachowania. Jak rozszyfrować i zmienić najtrudniejsze zachowania, Warszawa 2014.
  9. Nyczaj-Drąg M., Głażewski M., (red.) Współprzestrzenie edukacji, Kraków 2005.
  10. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.

Further reading

  1. Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
  2. Łobocki M., Poradnik wychowawcy klasy, Warszawa 1985.
  3. Łobocki M., Trudności wychowawcze w szkole, Lublin 1983.
  4. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2009.
  5. M. Magda, Kształtowanie wrażliwości moralnej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2000.
  6. Oatley K., Jenkins J.M., Zrozumieć emocje, Warszawa 2003.
  7. Opatowska M., Samotność dziecka, Warszawa 1983.
  8. Vopel K.W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, cz. 1-4, Kielce 2004.
  9. Sikorski W., Psychoterapia grupowa różnych pokoleń, Warszawa 2002.
  10. Tyszkowa M., Czynniki determinujące pracę szkolną dziecka, Warszawa 1984.
  11. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Lublin 1999.
  12. Zajączkowski K., Program profilaktyczno-wychowawczy dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Kraków 2002.
  13. Ziemska M., Rodzina a osobowość, Warszawa 1977.

Notes

Pozycje podane w literaturze, są każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego

 


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 13:39)