SylabUZ
Course name | Trudności w pracy wychowawczej z metodyką |
Course ID | 05.1-WP-PPiWM-TwPWzM |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 10 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki wychowania i trudności wychowawczych w pracy z dzieckiem; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy dotyczacej trudności wychowawczych do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami i ograniczeniami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do diagnozowania trudności wychowawczych i ich usuwania; kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu i planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem.
Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki, teoretycznych podstaw wychowania i psychologii rozwojowej.
Zasady, metody i formy opieki i wychowania. Pojęcie wychowania, klasyfikacja, podobieństwa, różnice i ich charakterystyka. Style wychowania. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie umiejętności społecznych u dzieci. Źródła błędów w wychowaniu. Kontakt i współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia dzieci w przedszkolu, szkole oraz poza ich terenem. Budowanie systemu wartości. Rozwijanie postaw etycznych. Zachowania negatywistyczne dzieci. Agresja bezpośrednia i pośrednia u dzieci. Dzieci nerwowe Zachowania bierne u dzieci. Dziecko lękliwe. Zachowania destrukcyjne i depresyjne u dzieci. Zachowania autodestrukcyjne dzieci. Zaburzenia emocjonalne a zachowanie dzieci. Uczeń leniwy. Śmiech ucznia. Zapobieganie trudnościom wychowawczym. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela i ucznia. Spotkanie i dialog nauczyciela z dzieckiem. Program wychowawczy i plan pracy wychowawczej.
a) podające – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; b) problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, c) praktycznego działania – projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie na ocenę na podstawie projektowania programu lub planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności w tym dyskusji studentów
Ocena końcowa to ocena z konwersatorium.
Pozycje podane w literaturze, są każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego
Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 13:39)