SylabUZ

Generate PDF for this page

Autoprezentacja i wystąpienia publiczne - course description

General information
Course name Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
Course ID 15.9-WP-PPiWM-AiWP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie sprawnego komunikowania się z innymi ludźmi, poprawnego używania języka polskiego, dbałości o kulturę wypowiedzi, właściwego posługiwania się technikami autoprezentacyjnymi oraz przygotowywania, prezentowania i oceniania wystąpień publicznych. 

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów: Emisja głosu i Kultura żywego słowa. 

Scope

1. Kompetencje komunikacyjne jako kompetencje przyszłości i element nowoczesnego kształcenia.

2. Kompetencje komunikacyjne nauczycieli - istota i znaczenie.

3. Problemy komunikacyjne uczniów i nauczycieli - prawidłowości i zakłócenia. 

4. Jak mówić, żeby nas słuchano? - porady ekspertów.

5. Komunikacja niewerbalna - znaczenie i typy przekazów niewerbalnych.

6. Przygotowanie wystąpienia - cele i rodzaje wystąpień publicznych, analiza audytorium, analiza treści, wybór formy wystąpienia, warunki techniczne.

7. Kryteria oceny wystąpień publicznych.

8. Lęk przed wystąpieniami publicznymi.

9. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności komunikacyjnych - autoprezentacyjnych; ćwiczenia warsztatowe.

10. Prezentacja wystąpienia publicznego.

Teaching methods

Prelekcja, dyskusja problemowa, warsztatowe zadania praktyczne (indywidualne i grupowe), metoda indywidualnych przypadków, metoda sytuacyjna. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie przez studenta pozytywnych ocen z realizacji poszczególnych zadań praktycznych w ramach aktywności na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z końcowej prezentacji autorskiego wystąpienia (łącznie z przygotowaniem konspektu wystąpienia), ocenianego według podanych wcześniej kryteriów. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z poszczególnych zadań praktycznych w ramach aktywności na zajęciach oraz z końcowej prezentacji autorskiego wystąpienia.

Ocena końcowa przedmiotu - ocena z konwersatorium. 

 

Recommended reading

Sherwyn P. Morreale,  Brian H. Spitzberg, J.Kevin Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, PWN, Warszawa 2015.

Wiszniewski Andrzej, Jak przekonująco mówić i przemawiać, PWN, Warszawa-Wrocław 1994.

Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005. 

Olejarz M., Jak mówić, żeby nas słuchano? Wspomaganie kompetencji komunikacyjnych nauczycieli, [w:] Małgorzata Olejarz, Elżbieta Lipowicz, Jarosław Bąbka, Kooperacja – Mediacja – Komunikacja. Perspektywa edukacyjna, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych, Zielona Góra 2020.

 

 

Further reading

Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., Zasady komunikacji werbalnej, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Hamlin Sonya, Jak mówić, żeby nas słuchali, Wydawnictwo Petit, Warszawa 1994.

Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2018.

 

Notes


Modified by dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (last modification: 19-04-2021 14:50)