SylabUZ

Generate PDF for this page

Research methodology III - course description

General information
Course name Research methodology III
Course ID 05.9-WP-PPiWM-MBN3
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Edyta Mianowska
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań pedagogicznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem ilościowych metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych ilościowych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych ilościowych narzędzi badawczych. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejść ilościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań,  konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań. Przygotowanie studentów do korzystania z pakietu statystycznego (PS IMAGO/STATISTICA) w analizie wyników badań.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z przedmiotu Metodologia badań naukowych I i Metodologia badań naukowych II. Podstawowa znajomość aplikacji środowiska MS Office.

Scope

Wybór podejścia badawczego do realizacji projektu - podejście ilościowe. Metody i techniki badawcze stosowane w podejściu ilościowym. Metoda socjometryczna, eksperyment pedagogiczny, obserwacja standaryzowana, ankieta. Omówienie etapów procesu badawczego ze szczególnym uwzględnieniem powiązań między problemami badawczymi, hipotezami a konstrukcją narzędzia pomiaru.Przygotowanie wyników badań ilościowych do analizy: wczytanie i kontrola danych empirycznych do programu SPSS: opis zmiennych i kafeterii, eliminacja błędów kodowania, wartości spoza zakresu i braków danych (kontrola ankiet). Podstawowa analiza zgromadzonych danych: określanie braków danych, obliczenie częstości, obliczanie podstawowych statystyk opisowych, opis próby badawczej.

 

Teaching methods

Dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – przygotowanie wybranego narzędzia badawczego (podejście ilościowe), ćwiczenia indywidualne w pracowni komputerowej. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie ilościowego projektu badawczego (od postawienia celów i problemów badawczych aż do przygotowania wybranego narzędzia badawczego w podejściu ilościowym) i zaliczenie kolokwium sprawdzającego podstawowe umiejętności posługiwania się pakietem statystycznym (PS IMAGO/STATISTICA).  

 

Recommended reading

  1. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  3. Pilch T., Bauman T, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010. 
  4. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 2010. 
  5. Hajduk E.,  Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006. 
  6. Bedyńska S., Brzezicka A. (2007), Statystyczny drogowskaz, Warszawa: Wydawnictwo SWPS "Academica".
  7. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2012), Statystyka. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Further reading

  1. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  3. Żegnałek K. Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki 2010.
  4. Nawojczyk M. (2004), Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków: Wydawnictwo SPSS Polska.
  5. Pavkov T.W., Pierce K.A.(2005), Do biegu, gotowi – start: wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

Notes

Informacje dla studentów, program przedmiotu oraz materiały do zajęć znajdują się na stronie: www.zmbs.wpps.uz.zgora.pl


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 04-05-2021 07:06)