SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia myśli społecznej |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSP-HMS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Dokonanie opisu, charakterystyki oraz oceny historycznego rozwoju wychowania, szkolnictwa i instytucji opieki oraz myśli pedagogicznej i społecznej; prześledzenie procesów kształtowania się polskiej tożsamości w dziedzinie oświaty, wychowania, opieki oraz myśli społecznej na tle przemian społecznych, procesu formowania się państw i narodów europejskich; wykazanie związków między teorią i praktyką wychowania i opieki a uwarunkowaniami społeczno-politycznymi i kulturowymi danej epoki; uchwycenie ciągłości i zmiany w procesie rozwoju oświaty, wychowania i opieki oraz myśli społecznej, a zarazem wskazanie trwałej ich wartości.
Podstawowa znajomość zagadnień historii powszechnej i polskiej.
Program wykładów:
Miejsce myśli społecznej w historii wychowania. Geneza, przedmiot, cele i zadania.
Początki wychowania w społeczeństwie pierwotnym i jego rozwój w czasach antycznych. Stosunek do osób upośledzonych fizycznie i umysłowo.
Oświata i wychowanie w epoce średniowiecza. Pierwsze formy pomocy osobom wymagającym wsparcia społecznego.
Kształcenie, wychowanie i opieka w dobie renesansu i baroku. Powstanie instytucji opiekuńczo - wychowawczych dla dzieci specjalnej troski.
Prądy i kierunki oświeceniowe, ich wpływ na rozwój myśli pedagogicznej i społecznej oraz działalność edukacyjną i opiekuńczą nad dzieckiem niepełnosprawnym, opuszczonym i moralnie zaniedbanym. Narodziny szkolnictwa specjalnego.
Przemiany w oświacie w XIX wieku. Projekty i praktyczne próby działań opiekuńczych na ziemiach polskich.
„Nowe wychowanie” i jego wpływ na przemiany w filozofii edukacyjnej oraz myśli społecznej.
Pedagogika specjalna i szkolnictwo specjalne w Polsce w latach 1918-1939. Rozwój regulacji prawnych w zakresie opieki społecznej.
Losy niepełnosprawnych dzieci polskich i żydowskich w latach II wojny światowej i okupacji. Formy pomocy i opieki społecznej.
Program ćwiczeń:
Narodziny myśli pedagogicznej w czasach antycznych (sofiści, Sokrates, Kwintylian).
Chrześcijańska myśl oświatowa i społeczna ( św. Augustyn, Karol Wielki, Hugo od św. Wiktora, Wincenty de Beauvais, św. Albert Wielki, Jan Gerson)
Humanistyczne idee pedagogiczne i społeczne w Europie (L. Vives, A. F. Modrzewski, N. Machiavelli, J. Bodin, T. More).
Postulaty i projekty opieki nad dziećmi w dobie baroku i oświecenia (A. Komeński, J. Locke, August III, S. Staszic).
Rozwój koncepcji i form opieki nad dzieckiem oraz edukacji niepełnosprawnych w XVIII i XIX wieku (R. Owen, F. Froebel, A. Cieszkowski, J. H. Pestalozzi, F. E. Fellenberg, Ch. de L’Epee, V. Hauy, L. Breille).
Główne założenia socjologicznych koncepcji wychowania przełomu XIX i XX wieku (E. Durkheim, F. Znaniecki).
Projekty organizacyjno - programowe opieki oraz edukacji dzieci osieroconych, moralnie zaniedbanych i upośledzonych przełomu XIX i XX w. (J. Dewey, E. Key, M. Montessori, E. Cleparede, O. Decroly).
Rozwój pedagogiki społecznej i opiekuńczej w Polsce w pierwszej połowie XX wieku (H. Radlińska, J. C. Babicki, K. Jeżewski, J. Korczak).
Wykład konwencjonalny, praca z tekstem źródłowym, pogadanka, dyskusja, praca w grupach, samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przedmiot kończy się egzaminem w formie testu.
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę – aktywność na zajęciach, kolokwium.
Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Andrzej Furier (red.), Od Platona do Webera. Wybór tekstów źródłowych z myśli społecznej i socjologicznej. Szczecin 2002.
Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej. Warszawa 2002.
Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, pod red. S. Mauersberga. Warszawa 1990.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 07:35)