SylabUZ
Course name | Ewaluacja w pomocy społecznej |
Course ID | 14.5-WP-PSP-EPS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Social work |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Nabycie kompetencji umożliwiających planowanie i projektowanie ewaluacji w pomocy społecznej, pracy socjalnej; dokonania oceny potrzeb instytucji, organizacji – niezbędnych do planowania przyszłych działań, oceny bieżącej i finalnej stosowanych programów
Znajomość podstawowych strategii i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach jakościowych i ilościowych: eksperymencie; sondażu, studium przypadku; metodach kombinowanych; zasady zbierania informacji, analizy i interpretacji danych.
Miejsce i rola ewaluacji w naukach społecznych, różnorodne podejścia i ujęcia ewaluacji jako: procesu, dyskursu, rozwoju i prognozowania społecznego; modele i funkcje ewaluacji wykorzystywane w obszarze polityki społecznej, pomocy społecznej i pracy socjalnej (pro aktywny, wyjaśniający, interakcyjny, monitorujący, zintegrowany); zarządzanie ewaluacją oraz projektowanie ewaluacji na poziomie systemu pomocy społecznej i organizacji jako całości oraz na poziomie bezpośredniej pracy socjalnej realizowanej w rozmaitych instytucjach pomocy społecznej; etapy procesu badań ewaluacyjnych, operacjonalizacja – projektowanie ewaluacji; kryteria badań, kluczowe elementy dobrej ewaluacji, ewaluacja i monitoring,
metody aktywizujące: dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku, analiza tekstów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie z ćwiczeń: podstawą uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz opracowanie projektu ewaluacji wybranych działań z zakresu pomocy społecznej wraz z opracowaniem wniosków dotyczących wprowadzenia niezbędnych modyfikacji celem realizacji zakładanych celów ocenianego działania.
Ocena zaliczenia to średnia ważona: 80% oceny z pracy kontrolnej i 20% oceny za aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Ocena końcowa: ocenę końcową stanowi ocena z ćwiczeń
Frieske K., 1990, Socjologia w działaniu. Nadzieje i rozczarowania, Warszawa.
Korporowicz L., 1997, Ewaluacja w Edukacji, Warszawa.
Korporowicz L., 2000, Nowe twarze ewaluacji: w kierunku interwencji, analizy czy inspiracji, [w:] Socjotechnika: kontrowersje, rozwój perspektywy, (red.) J.Kubin, J.Kwaśniewski, Warszawa.
Korporowicz L., 2001, Społeczne wyzwania ewaluacji, [w:] Rozumienie zmian społecznych, (red.) E.Hałas, Lublin.
Krzyszkowski J., 1998, Elementy organizacji I zarządzania w pomocy społecznej, Lublin.
Ornacka K., 2003, Ewaluacja. Między naukami społecznymi i pracą socjalną, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt 8), Kraków.
O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, 2008, (red.) J.Staręga-Piasek, A.Hryniewicka, IRSS, Warszawa.
Sidor-Rządkowska M., 2001, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Kraków.
Wskaźniki społeczne jako narzędzia pomiaru skuteczności i efektywności polityki społecznej, pracy socjalnej, 1999, (red.) M.Bednarski, B.Szatur-Jaworska, IPiSS, Warszawa.
Modified by dr Elżbieta Lipowicz (last modification: 21-04-2021 10:02)