SylabUZ

Generate PDF for this page

Warsztaty diagnozowania w opiece, wychowaniu i profilaktyce - course description

General information
Course name Warsztaty diagnozowania w opiece, wychowaniu i profilaktyce
Course ID 05.9-WP-PEDD-DOWP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Available in specialities Protective and educational pedagogy and prevention
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania, poprawnego prowadzenia diagnozy w obszarze opieki, wychowania i profilaktyki oraz opisu, analizy i interpretowania jej wyników

Student zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między
uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów,
pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;  
Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych (diagnostycznych).

Student potrafi projektować działania zmierzające do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji. Student jest gotowy do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;

Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów; podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu diagnozy, opieki, wychowania i profilaktyki

 

Scope

Diagnozowanie jako proces. Diagnoza w opiece: diagnoza dziecka (możliwości i ograniczenia rozwojowe) i jego potrzeb. Diagnoza dziecka w środowiskach jego funkcjonowania: diagnoza możliwości i ograniczeń wychowawczych rodziny, diagnoza sytuacji szkolnej ucznia, diagnoza znaczenia grupy rówieśniczej w rozwoju i socjalizacji dziecka. Znaczenia diagnozy w profilaktyce zagrożeń rozwoju i funkcjonowania społecznego dziecka. Projektowanie i wykorzystanie narzędzi diagnostycznych.

Student zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między
uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów,
pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;  
Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych (diagnostycznych).

Student potrafi projektować działania zmierzające do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji. Student jest gotowy do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;

Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów; podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.

Teaching methods

Dyskusja, praca z książką i innymi dokumentami, metoda indywidualnego przypadku, praca indywidualna, praca w  małych grupach, metody aktywizujące.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: pozytywna ocena wykonania diagnozy indywidualnego przypadku z wykorzystaniem właściwych narzędzi (50%), pozytywna ocena aktywnego udziału w zajęciach (przygotowanie merytoryczne, umiejętność dyskutowania) (50%)

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Gajewska, G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, podrozdział: Diagnoza w pracy opiekuńczo – wychowawczej. Jej specyfika i znaczenie.
  2. Jarosz E. (2004). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice.
  3. Jarosz E., Wysocka E. (2008). Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa.
  4. Kelm, A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa.
  5. Plopa M. (2014). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków.
  6. Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna, Kraków.
  7. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Further reading

  1. Badura, J., Lepalczyk I. (1987). Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa.
  2. Bradshaw, J. (1997). Zrozumieć rodzinę, Warszawa.
  3. Cudak, H. (1995). Szkice z badań nad rodziną, Kielce.
  4. Dimoff T., Carter S. (1994). Jak rozpoznać, że dziecko sięga po narkotyki?, Warszawa.
  5. Gajewska, G. G. (2020). Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków.
  6. Gajewska, G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra.
  7. Gumienny, B. (2010). Kompetencje społeczne niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków domów dziecka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  8. Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin.
  9. Pytka, L. (2000). Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa.
  10. Pyżalski, J., Plichta, P. (2007). Kwestionariusz obciążeń zawodowych pedagoga (KOZP). Podręcznik. Łódź.
  11. Seweryńska, A. M. (2007). Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa.
  12. Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2018 r., poz. 2245. Pobrane z: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180002245.
  13. Wallon P., Cambier A., Engelhart D. (1993). Rysunek dziecka. Warszawa.
  14. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Notes


Modified by dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 14:02)