Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z problemami zróżnicowania społecznego zarówno w ujęciu teoretycznym jak i empirycznym, a także przygotowanie słuchaczy do rozpoznawania i analizowania współczesnych problemów zróżnicowania społecznego.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Problem. Problem społeczny.
Zróżnicowanie i nierówności społeczne.
Teorie zróżnicowania społecznego.
Nowe obszary wykluczenia społecznego.
Bieda. Mechanizmy dziedziczenia ubóstwa.
Klasa średnia czy klasy średnie?.
Uczestnictwo w sferze publicznej.
Społeczeństwo obywatelskie.
Dialog obywatelski i partycypacja.
Organizacje pozarządowe a rozwiązywanie problemów społecznych.
Metody kształcenia
Metody kształcenia wykorzystywane do realizacji zakresu tematycznego ćwiczeń to praca z książką, dyskusja wielokrotna, klasyczna metoda problemowa, praca w grupie, spacer studyjny, analiza materiałów filmowych, metoda projektowa.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocenę z ćwiczeń stanowić będzie ocena z pracy pisemnej (zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu).
Ocena końcowa z przedmiotu to ocen z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Korzeniewska K., Tarkowska E. (red.), Lata tłuste, lata chude… Spojrzenie na biedę w społecznościach lokalnych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2002.
Leszkowicz-Baczyński J., Klasa średnia w Polsce? Sytuacja pracy, mentalność, wartości, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.
Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R. (red.), Partycypacja i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
Olech A., Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012.
Przybylska A., Giza A. (red.), Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Zielonogórski 2007.
Szczegóła L., Zasoby partycypacji obywatelskiej w Polsce. Idea i praktyka badawcza, w: Wojciech Misztal, Artur Kościański i Galia Chimiak (red), Obywatele wobec kryzysu. Uśpieni czy innowatorzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2015.
Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Zalewska J., Między obyczajem a modą: wykluczenie cyfrowe osób starszych w perspektywie przemian praktyk społecznych, Studia Socjologiczne, 2 (217), 2015.
Literatura uzupełniająca
Bazuń D., Kwiatkowski M. (red.), Rewitalizacja. Podejście partycypacyjne, Oficyna Naukowa, Warszawa 2017.
Domański H., Hierarchie i bariery społeczne w latach 90-tych, ISP, Warszawa 2000.
Domański H., Na progu konwergencji. Stratyfikacja społeczna w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1996.
Domański H., O ruchliwości społecznej w Polsce, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.
Malikowski M., Seręga Z.,(red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie zmian systemowych: studia, komunikaty, eseje, t. I,II, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów, 2000.
Mielczarek-Żejmo A., Krosno Odrzańskie: dynamika struktury społecznej w mieście przygranicznym, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014.
Reykowski J. (red.), Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej, SWPS Academica, Warszawa 2007.
Tarkowska E., Warzywoda-Kruszyńska W., Wódz K. (red.), Biedni o sobie i swoim życiu, wydawnictwo "Śląsk", Katowice, Warszawa, 2003.
Wasilewski J., Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
Zielińska M., Ariergarda realnego socjalizmu: społeczne biografie pokolenia stanu wojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 14:28)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.