SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Analiza danych zastanych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-ADZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do analizy i interpretacji danych wtórnych (metoda desk research) o charakterze ilościowym, jak i jakościowym. Student w trakcie zajęć zdobywa umiejętności potrzebne do odnalezienia oraz przeprowadzenia badań na podstawie danych wtórnych oraz przygotowania raportu z takich badań.
Praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, zastosowanie mobilnych metod edukacji w postaci wizyt studyjnych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
|
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Przygotowanie projektu grupowego w formie pisemnej i prezentacja podczas zajęć. |
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. Projekty badawcze w oparciu o wybrane źródła zastane. Projekt powinien zawierać krótkie opracowanie teoretyczne, opis koncepcji badania, opis procedury realizacji badania (sposoby uzyskania danych, ocenę wiarygodności źródeł), analizę oraz interpretację wyników. Na podstawie realizowanych projektów studenci przygotowują prezentację Prezentacja projektu podczas zajęć odbywa się w oparciu o prezentację przygotowaną w programie Power Point. |
Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń. |
ocenę z ćwiczeń stanowić będzie ocena z projektu i jego prezentacji. |
Babiński G., Pojęcie i typy źródeł w badaniach społecznych. Krytyka źródeł, [w:] G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
Filipkowski P., Po co archiwizować dane jakościowe i jak robią to inni [w:] ASK. Społeczeństwo , Badania, Metody, 14/2005.
Kołodziej T., (2014), Zmiany sytuacji zatrudnienia oraz miejsca zatrudnienia Polaków w świetle badań panelowych POLPAN, [w:] Społeczeństwo , edukacja, praca, (red.) Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 37—48.
Kościański A., Archiwum społecznych danych jakościowych: potrzeby, kontrowersje, propozycje praktyczne , ASK. Społeczeństwo. Badania, Metody, 14/2005.
Makowska M., Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013.
Marx G.T., (2003), Uwagi na temat odkrywania, gromadzenia i oceny ukrytych i brudnych danych, ASK, nr 12, s 7-50.
Nyćkowiak J., (2011), Pokoleniowe uwarunkowania opinii na temat przemian politycznych w Polsce po1989 roku w świetle danych POLPAN 1993-2008 , [w:] Rocznik Lubuski: zrozumieć Społeczeństwo , zrozumieć pokolenia. Młodzież, młodość i pokoleniowość w analizach socjologicznych. - 2011, Tom 37, część 2, s. 83—97
Sułek A, Ogród metodologii socjologii, Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa 2007.
Szaban D., Wróbel R., (2015), Integracja zasobów informacyjnych źródłem do efektywnego zarządzania regionem, [w:] Wiadomości Statystyczne, nr 10, s. 45—55.
Niektóre zajęcia mogą być realizowane w terenie.
Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 18:36)