SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia zaburzeń |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Występuje w specjalnościach | Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychopatologii, szczególnie z kontekście zdrowia seksualnego, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych, współwystępowanie zaburzeń psychicznych i problemów z seksualnością, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznawania i diagnozowania problemów psychicznych.
Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje wynikające z zaliczenia podstawowych przedmiotów obligatoryjnych obejmujących wprowadzenie do psychologii, psychologię procesów poznawczych, emocji, motywacji i osobowości oraz wprowadzenie do psychologii klinicznej i diagnozę psychologiczną
Koncepcje normy i patologii a klasyfikacje zaburzeń psychicznych. Wskaźniki zaburzeń. Psychologia kliniczna, psychiatria a psychopatologia – wzajemne zależności. Epidemiologia zaburzeń. Społeczno – kulturowy kontekst kształtowania normy i patologii.
Przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych – paradygmaty psychopatologii.
Psychopatologia ogólne: objawy zaburzeń procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych Wprowadzenie pojęć „symptom”, „zespół”, "syndrom".
Podstawy kryteria klasyfikacji zaburzeń psychicznych w systemach klasyfikacyjnych ICD-10 i DSM-V-TR,
Psychopatologia szczegółowa:Stres i zaburzenia przystosowania.Zaburzenia nerwicowe/lękowe, zespół stresu pourazowego. Zaburzenia dysocjacyjne, Zaburzenia pod postacią somatyczną. Zaburzenia afektywne – kryteria diagnostyczne, obraz kliniczny. Heterogeniczność zaburzeń afektywnych. Koncepcje wyjaśniające patogenezę zaburzeń afektywnych. Samobójstwa.Schizofrenia, zaburzenia psychotyczne, zespoły urojeniowe.Zaburzenia osobowości – klasyfikacja, typologia. Dysfunkcjonalność zachowań w różnych typach zaburzonej osobowości .Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych.Zaburzenia odżywiania i snu.
Klasyczne i współczesne koncepcje na temat normatywnej i nienormatywnej tożsamości płciowej, orientacji seksualnej, preferencji i zachowań seksualnych. Odmienności i dysfunkcje seksualne. Zaburzenia identyfikacji płciowej. Płeć a psychopatologia. Zaburzenia i problemy seksualne. Zachowania prokreacyjne a psychopatologia. Formułowanie diagnozy opisowej i wyjaśniającej problemy seksualne u jednostki i w parach. Analiza specyfiki seksualności w kontekście rozwoju emocjonalnego i mentalnego na różnych etapach życia – od dzieciństwa po okres późnej dorosłość. Przegląd specyficznych, związanych z seksualnością człowieka różnych obszarów problemowych, w tym problem niepłodności, wstrzemięźliwości seksualnej, hiperseksualności, wspomaganych technik zapłodnienia czy też nietradycyjnych rodzin na rozwój psychoseksualny dziecka
Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji w kontekście psychopatologii rozwoju seksualnego.
Wykłady, dyskusja, praca w grupach, praca z podręcznikiem, prezentacje multimedialne, studium przypadku, analiza indywidualnych studiów klinicznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin pisemny. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest uzyskanie co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi. Egzamin składa się z kilku pytań ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry, dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne
Ćwiczenia: kolokwium, ocena prezentacji i/lub pracy pisemnej, aktywność na zajęciach
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.
Cierpiałkowska, L. (2007) Psychopatologia. Warszawa: Scholar.
Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska AR (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszwwa: PWN
Carson R., Butcher J., Mineka S. (2006). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP
Cierpiałkowska L., Sęk H. (2016) Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN
Seksualność i problemy seksualne z perspektywy psychodynamicznej (2018) pod red.L. Cierpiałkowska, I. Turbaczewska-Brakoniecka, J. Groth, Warszawa: PWN
Birchwood, M., Jackson, C. (2004) Schizofrenia: Gdańsk GWP.
Bielawska- Batorowicz, E. (2006) Psychologiczne aspekty prokreacji. Katowice: „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe
Dyduch, Grzywa, A. (2009). Stygmatyzacja i czynniki ją warunkujące na przykładzie stygmatyzacji związanej z chorobą psychiczną. Polski Merkuriusz Lekarski, 2009, XXVI, 153, 263-267
Frith, U. (2008) Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP.
Hammen, C. (2004) Depresja. Gdańsk: GWP.
Kantorska-Janiec,M., Kiejna,A., Świątkiewicz, G.,Zagdańska, M. (2009) Epidemiologia zaburzeń psychicznych –dotychczasowe doświadczenia. Psychiatria Polska, XLIII, 375–385.
Kępiński, A. (1981). Schizofrenia. Warszawa: PZWL.
Leiblum, S.R., Rosen, R.C. (2005) Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP.
Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Gdańsk: GWP.
Rachman, S. (2005). Zaburzenia lękowe. Gdańsk: GWP.
Sęk, H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Walsh, K., Darby, D. (2008) Neuropsychologia kliniczna Walsha. Gdańsk: GWP.
Wciórka, J. (2008) Kryteria diagnostyczne według DSM-IV-TR. Wrocław: Elsevier
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 21:30)