SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biologiczne podstawy zachowań |
Kod przedmiotu | 13.1-WP-PSChM-BPZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie Studenta/Studentki z podstawowymi zagadnieniami biologii istotnymi dla psychologa, od neuronauk po biologię ewolucyjną.
brak
podstawy neuronauk; neuroprzekaźnictwo - znajomość podstaw neuroprzekaźnictwa w zastosowaniu do wiedzy na temat działania np. antydepresantów; ośrodkowy układ nerwowy - jego podstawowa budowa i funkcje, wytłumaczone następnie w kontekście regulacji afektu; hipokamp i pamięć jawna, ciało migdałowate i pamięć emocjonalna, niejawna, pamięć traum, lęk i awersja; style przywiązania i zdolność do mentalizowania i ich neuronalne korelaty w CUN, neurony lustrzane a rezonans emocjonalny; obwodowy układ nerwowy, w szczególności budowa i funkcje autonomicznego układu nerwowego i zastosowanie tej wiedzy do zrozumienia zjawiska somatyzowania i chorób psychosomatycznych; rola wewnątrzwydzielnicza mózgowia i oś HPA w reakcji na stres; podstawy biologii depresji; podstawy biologii uzależnień; podstawy genetyki i biologii ewolucyjnej oraz epigenetyki i ewolucyjnej biologii rozwojowej (evo-devo) w kontekście pytania o rolę ontogenezy i filogenezy w psychologii, także dziedziczenie i międzypokoleniowość w psychologii.
Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia laboratorium: kolokwium
Warunki zaliczenia ćwiczeń: prezentacja, kolokwium
Warunki zaliczenia egzaminu: test pisemny składający się z pytań zamkniętych i z pytań otwartych.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu, tj. oceny końcowej z laboratorium, z ćwiczeń i z egzaminu. Ocenę końcową ustala się zgodnie z zasadą:
od 2,5 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania, przy czym nie może być ona niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu (zgodnie z § 26 pkt 3 regulaminu UZ).
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 12:22)