SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii edukacyjnej i wychowawczej |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WPEiW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie studentów do problematyki psychologii edukacyjnej i wychowawczej oraz zapoznanie ich z charakterystyką pracy psychologa wychowania w instytucjach opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych. Zaprezentowanie najważniejszych problemów rozwojowo-wychowawczych w odniesieniu do wieku życia i środowiska wychowania oraz wskazanie na swoistość mechanizmów wpływu wychowawczego ze względu na charakterystykę psychofizycznego i psychospołecznego rozwoju dzieci i młodzieży oraz społeczny kontekst wychowania.
Niezbędna podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia.
Wychowanie według różnych koncepcji i teorii psychologicznych.
Konteksty rozwoju dzieci i młodzieży (wewnętrzne i zewnętrzne) w diagnozie psychologicznej: Funkcje wychowawcze osób znaczących. Rodzina jako tradycyjne środowisko wychowania. Funkcje rodziny. Struktura rodziny i jej znaczenie dla rozwoju dzieci.
Zadania zawodowe psychologa w placówkach oświatowych. Psycholog w systemie opiekuńczo-wychowawczym i systemie edukacji. Zadania zawodowe psychologa a wstęp do diagnozy, poradnictwa i pomocy psychologicznej w systemie edukacji.
Wykład problemowy, pogadanka
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu na ocenę na podstawie oceny z kolokwium. Progi procentowe dla oceny z kolokwium: Ocena 3,0: 51%-60% możliwych do zdobycia punktów, ocena 3,5: 61%-70%, ocena 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%1-90%, ocena 5,0: 91%-100%
Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.
Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.
Dołęga Z., John-Borys M, Zdrowie psychiczne uczniów - różne konteksty i odniesienia, Katowice 2009.
Dryll E., Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej, "Psychologia Wychowawcza", nr1/2012, s. 7-23.
Ledzińska M., Czerniawska E. , Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa 2011.
Żłobicki W., Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt, Kraków 2008.
Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2010.
Katra G. , Czas w wychowaniu, "Psychologia Wychowawcza", nr 5/2014, s. 105-114.
Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 13-04-2021 12:38)