SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Profilaktyka uzależnień w obszarze edukacji |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSChM-PUOR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką uzależnień, ich fenomenologią, epidemiologią, rodzajem szkód, jakie przynoszą, a w szczególności ze sposobami ich zapobiegania i leczenia.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej
Podstawowe zagadnienia związane z psychologią uzależnień.
Uzależnienia : definicje i teorie; pojęcie nałogowych zachowań.
Specyfika uzależnień od substancji psychoaktywnych. Uzależnienia behawioralne: rodzaje, symptomy, czynniki ryzyka i czynniki ochronne.
Dzieci i młodzież a uzależnienia substancjalne i niesubstancjalne.
Profilaktyka uzależnień – typy profilaktyki i poziomy profilaktyki. Profilaktyka a promocja zdrowia. Ewolucja poglądów na temat profilaktyki uzależnień – konsekwencje praktyczne wynikające z najnowszych badań.
Podstawy prawne działań profilaktycznych w szkole.
Konstruowanie programów profilaktycznych, monitoring i ewaluacja programów profilaktycznych.
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka, praca z podręcznikiem, ćwiczenia.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie odbywa się na podstawie kolokwium zaliczeniowego, pracy kontrolnej (projektowej) i/lub prezentacji, aktywności na zajęciach.
Cierpiałkowska, L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań
Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2010). Psychologia uzależnień - alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne
Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa, 2009
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa, 2003
Gaś Z. B. (Red.), Profilaktyka uzależnień, WSiP, Warszawa 1993
Gaś Z. B. Szkolny Program Profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja,
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2004
Gaś Z. B. (Red.), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole. Poradnik dla
szkolnych liderów profilaktyki, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu,
Warszawa 2004
Kałdon B., Profilaktyka alkoholowa w szkole, Wydział Nauk Społecznych KUL,
Stalowa Wola 2003
Kamińska-Buśko B. (Red.), Zapobieganie uzależnieniom uczniów, CMPPP MEN,
Warszawa 1997
Klingemann J.I., Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Warszawa, 2010
Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia, Bętkowska- Korpała B (red.), Warszawa, 2009
Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Badora S., Mudrecka J. (red.) , Opole, 2006
Alkohol i narkotyki w życiu polskiej młodzieży dylematy, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów (red.) , Warszawa, 2002
Oraz inna literatura podawana na bieżąco
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 17:01)