SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychometria |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM- Psm |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z konstruowaniem psychologicznych narzędzi pomiarowych oraz z oceną przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody). Przedstawienie sposobów interpretacji wyników otrzymanych przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi. Określenie pojęcia normy o charakterze lokalnym. Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania własnych, prostych narzędzi pomiarowych, identyfikowaniem i rozstrzyganiem dylematy związanych z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych.
Student ma ogólną wiedzę psychologiczną, metodologiczną, w tym statystyczną. Potrafi obsługiwać MS Excel, pakiet statystyczny SPSS lub STATISTICA.
Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych. Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego. Analiza rzetelności testu. Analiza trafności testu. Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym. Zasady korzystania z podręczników testowych oraz problemy etyczne związane ze stosowaniem testów. Natura testów psychologicznych i ich stosowanie. Podstawowe procedury konstruowania testów psychologicznych. Analiza pozycji testowych. Szacownie rzetelności pomiaru testowego. Określanie obszaru zastosowania testu. Nadawanie znaczenia wynikom testowym. Etyczne i społeczne aspekty badań testowych.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, projekt, praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się:
ocena uzyskana z wykładu - test pisemny
ocena z laboratorium - na podstawie wykonania projektu: skonstruowanie własnego narzędzia psychometrycznego i przeprowadzenie badań walidacyjnych oraz napisania raportu (prowadzący mogą uwzględniać wyniki ewentualnych wejściówek w ocenie z laboratorium)
Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia arytmetyczna z laboratorium i wykładów.
Prowadzący zajęcia mogą wyznaczyć dodatkowe zadania, które mogą podwyższyć ocenę studentowi. Szczegółowe wymagania dotyczące zaliczenia każdej formy zajęć podają prowadzący na pierwszych zajęciach.
Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2001.
Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Warszawa 1999.
Fronczyk, K. (2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT.
Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Warszawa 1999.
Brzezińska A., Brzeziński J. (2004), Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa.
Fronczyk, K. (2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT.
Ferguson, G., Takane Y. (2009). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa (rdz. 23, 24, 25, 28)
Hornowska E., Paluchowski W. J., Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór .Warszawa, 2004.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 16:12)