SylabUZ

Generate PDF for this page

Clinical psychology - course description

General information
Course name Clinical psychology
Course ID 05.0-WP-TPiPZ-PK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical therapy and pedagogics of skills
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu współczesnej psychologii klinicznej, ukształtowanie postawy zaangażowania w problemy osób zaburzonych oraz zmotywowanie do nabycia elementarnych umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej w stosunku do tych osób.

Prerequisites

Ogólna wiedza psychologiczna.

Scope

Wykład

Przedmiot i działy psychologii klinicznej. Historyczny rys paradygmatów psychologii klinicznej. Psychologia kliniczna a psychiatria i inne działy medycyny. Zdrowie i choroba oraz norma i patologia w ujęciu klinicznym. Model patogenetyczny i salutogenetyczny. Zaburzenia psychiczne, jako podstawowa kategoria teoretyczna psychologii klinicznej. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. Metoda kliniczna jako podstawa pracy badawczej i diagnostycznej. Mechanizmy kształtowania się zaburzeń psychicznych. 

Ćwiczenia

Rodzaje zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych: zaburzenia emocjonalne, zaburzenia odżywiania,  zaburzenia zachowania, np. ADHD, ODD,CD, zaburzenia rozwojowe, np. autyzm, trudności uczenia się, uzależnienia substancjalne i  behawioralne, zaburzenia związane ze stresem,  PTSD – klucz do rozumienia dynamiki szeroko pojętych zaburzeń psychicznych. Problemy psychiczne  a zaburzenia psychiczne. Rola sytuacji trudnych w życiu człowieka. 

Teaching methods

Wykład – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia –metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę składa się aktywność studenta, praca pisemna lub kolokwium zaliczeniowe, wypowiedzi ustne. 

Recommended reading

  1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
  2. Carson R. i in., Psychologia zaburzeń, Gdańsk 2003, tom I i II.
  3. Meyer R., Psychopatologia, Gdańsk 2003.
  4. Seligman M. i in., Psychopatologia, Warszawa 2003.
  5. Sękowa H., Psychologia kliniczna, Warszawa 2008.

Further reading

  1. Grzegorzewska, Cierpiałkowska (2019) Uzależnienia behawioralne. Warszawa: PWN
  2. Cierpiałkowska L Grzegorzewska I. (2018). Dzieci alkoholików z perspektywy rozwojowej i klinicznej. Poznań: Wydawnictwo UAM. 
  3. Meyer R., Psychopatologia, Gdańsk 2003.
  4. Seligman M. i in., Psychopatologia, Warszawa 2003.
  5. Sęk H., Psychologia kliniczna, Warszawa 2008.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 11-05-2021 09:53)