SylabUZ

Generate PDF for this page

Trening integracyjny i umiejętności interpersonalnych - course description

General information
Course name Trening integracyjny i umiejętności interpersonalnych
Course ID 05.1-WP-P-TIiUI-21
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical therapy and pedagogics of skills
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów komunikacji społecznej, a w szczególności znaczenia komunikacji w procesach edukacyjnych. Doskonalenie indywidualnych umiejętności w sferze kontaktowania się i współpracy z innymi. Kształtowanie postaw sprzyjających integracji zespołu i otwartości na innych oraz kreatywnego realizowania zadań. Uświadamianie potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki i psychologii (w tym psychologii rozwojowej).

Scope

1. Rozwijanie umiejętności współpracy. Dbałość o zespół i budowanie efektywnych zespołów. Zasady komunikowania się w zespole, podstawy dobrego kontaktu, rodzaje komunikowania się (komunikacja werbalna i niewerbalna, jedno- i dwukierunkowa, wizualna, umiejętność słuchania i dostrajania się do partnera, blokady komunikacyjne i ich przyczyny)

2. Miejsce w zespole, role grupowe, integracja przez kreatywną współpracę.

3. Asertywność ( kim jest człowiek asertywny? partnerstwo i szacunek, czyli postawa asertywna, doskonalenie umiejętności asertywnych)

4. Rozwój własny (autoprezentacja,  mocne i słabe strony w kontaktowaniu się z ludźmi)

5. Docenianie różnorodności, Komunikacja i relacje z innymi. Zręczność interpersonalna. Rozumienie innych - empatia . Wzbudzanie zaufania.

6.  Zarządzanie konfliktem. Rozwiązywanie problemów konstruktywna konfrontacja.

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja, symulacje, gry decyzyjne, metody ekspresyjne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie projektu i poprowadzenie fragmentu zajęć rozwijających umiejętności interpersonalne.

Recommended reading

  1. Bobryk J., Jak tworzyć rozmawiając. Skuteczność rozmowy, PWN, Warszawa 1995.
  2. Głodowski W., Bez słów. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, HANSA COMMUNICATION, Warszawa 1999.
  3. Grzesiuk L., Trzebińska E., Jak ludzie porozumiewają się?, Nasza Księgarnia, Warszawa 1978.
  4. Lindefield G., Asertywność czyli jak być otwartym skutecznym i naturalnym, Ravi, Łódź 1995
  5. K.W. Vopel , Poradnik dla prowadzących grupy , wydawnictwo Jedność, Kielce 2003.

Further reading

K.W.Vopel, Gry i i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży cz. 1-4, wydawnictwo, Jedność, Kielce 2003.

K.W. Vopel , Zabawy interakcyjne cz.1- 6 , wydawnictwo Jedność, Kielce 2006.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 03-05-2021 08:46)