SylabUZ

Generate PDF for this page

Trening percepcji słuchowej, wzrokowej, mowy, prawidłowej pisowni - course description

General information
Course name Trening percepcji słuchowej, wzrokowej, mowy, prawidłowej pisowni
Course ID 05.1-WP-P-TPS- 21
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical therapy and pedagogics of skills
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z ćwiczeniami usprawniającymi percepcję wzrokową, słuchową, mowę oraz prawidłową pisownię.  Przygotowanie słuchaczy do prowadzenia terapii pedagogicznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przy wykorzystaniu ćwiczeń usprawniających funkcje wzrokowe, słuchowe, kinestetyczno-ruchowe i ich koordynację.

Prerequisites

Znajomość podstawowej terminologii związanej z terapią pedagogiczną oraz procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.

Scope

 

Ćwiczenia

Symptomy oraz przyczyny zaburzeń wzrokowych, słuchowych, lateralizacji, orientacji w przestrzeni, koordynacji wzrokowo-ruchowej, mowy oraz trudności w pisaniu.

Ćwiczenia percepcji i pamięci wzrokowej we wszystkich zakresach w oparciu materiał konkretny (obrazkowy) i abstrakcyjny (geometryczny i literowy).

Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej w oparciu o materiał niewerbalny i werbalny.

Ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.

Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny.

Ćwiczenia wzbogacające słownictwo dziecka.

Ćwiczenia grafomotoryczne.

Ćwiczenia w redagowaniu tekstów.

Ćwiczenia ortograficzne.

 

 

Teaching methods

 

Praca z książką i materiałami źródłowymi, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja, ćwiczebna, prezentacja multimedialna, metoda symulacyjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z  ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte podczas przygotowania i przeprowadzenia ćwiczeń usprawniających zaburzone funkcje u dziecka oraz  dyskusji.

 

Recommended reading

 

  1. Bogdanowicz M., Rożyńska M., Lewa ręka rysuje i pisze, Gdańsk 2001.
  2. Bogdanowicz M, Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.
  3. Bogdanowicz M., O dysleksji rozwojowej, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Lublin 1994.
  4. Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.
  5. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.
  6. Gąsowska K.: Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1984.
  7. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
  8. Mickiewicz J., Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania, Toru 1997.
  9. Rentflejsz-Kuczyk A., Jak pomóc dzieciom dyslektycznym, Warszawa 1999.
  10. Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.
  11. Waszkiewicz E., Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci przedszkolnych, Warszawa 2002.
  12. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1996.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego zajęcia.

Further reading

 

  1. Waszkiewicz E., Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8-letnich, Warszawa 1991.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 02-05-2021 17:57)