SylabUZ

Generate PDF for this page

Fundamentals of Journalistic Expertise / Radio Workshop - course description

General information
Course name Fundamentals of Journalistic Expertise / Radio Workshop
Course ID 15.1-WH-DiksP-PWD-R-L-S14_pNadGenYKE1T
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
  • dr Kaja Rostkowska-Biszczanik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa radiowego i pracy reportera radiowego, a w szczególności z technikami opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji radiowych; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między informacją a rozrywką w radiu, wyćwiczenie logiki wypowiedzi informacyjnych i rozrywkowych.

Umiejętności: kształcenie i rozwijanie umiejętności porządkowania i hierarchizowania treści w informacjach radiowych oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania faktów i opinii w formie ustnej; nabycie umiejętności nagrywania i montowania dźwięku z pomocą dostępnych sprzętów nagrywających i programów komputerowych.

Kompetencje: uwrażliwienie studenta na potrzeby współczesnego słuchacza i problemy w zakresie infotainment, uświadomienie wagi umowy społecznej między dziennikarzem radiowym a słuchaczem oraz odpowiedzialności za słowo mówione

Prerequisites

brak

Scope

  1. Dziennikarstwo radiowe jako rzemiosło.
  2. Specyfika pracy reportera i prezentera radiowego.
  3. Język mówiony jako narzędzie komunikowania o rzeczywistości.
  4. Dziennikarska obróbka dźwięku.
  5. Nagranie radiowe i jego technika, rodzaje montażu radiowego, konstrukcja materiału dźwiękowego.
  6. Techniki opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji radiowych.
  7. Reguły radiowego infotainment: między rzetelnością i neutralnością wypowiedzi a spontanicznością i intymnością kontaktu ze słuchaczem.
  8. Techniki prowadzenia programu na żywo – samodzielna praca z mikrofonem, symulowana interakcja ze słuchaczem, konwersacje z partnerami w studiu.

Teaching methods

Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy projekt na zaliczenie, czyli radiowe portfolio. Może ono służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena aktywności na zajęciach, ocena kolejnych materiałów radiowych, prezentacja port folio.

Recommended reading

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

Boyd A., Dziennikarstwo radiowe i telewizyjne. Techniki tworzenia programów radiowych i telewizyjnych, Kraków, 2006.

Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005 .

Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.

Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.

Further reading

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.

Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.

Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Wasilewski J., Kloc-Konkołowicz J., Zagrożenia debaty publicznej – fragmentaryzacja i mitologizacja informacji dziennikarskiej, „Studia Medioznawcze” 2006/4, s. 92-103.

Notes

Współautorem sylabusa jest: red. Mateusz Kasperczyk.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 13-05-2021 11:12)