SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to Creative Writing - course description

General information
Course name Introduction to Creative Writing
Course ID 09.3--FiPlP-WdPK-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Grabias - Banaszewska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Wprowadzenie do pisania kreatywnego to przedmiot mający na celu zapoznanie Studentów z tematyką creativewriting. Jest to pierwszy przedmiot w zakresie tej specjalizacji (sem. 2), dlatego podejmowane zagadnienia zostały tak dobrane, aby stanowiły  podstawę  dla dalszej edukacji na specjalności pisanie kreatywne.

Prerequisites

Test kompetencyjny (zakres szkoły średniej: świat przedstawiony dzieła literackiego, środki poetyckie, schemat interaktywny, funkcje komunikacyjne, gatunki literackie). Test pozwoli na określenie poziomu wiedzy i dostosowanie treści (nie jest oceniany). Studenci przez cały semestr mają wgląd w swoje wyniki i będą mogli porównać je z wykonanym na koniec zajęć testem ewaluacyjnym. Pozwoli to na autoocenę wiedzy i umiejętności.

Scope

1. Historia kreatywnego pisania (definicja, główne szkoły)(1)*

2. Techniki twórczego myślenia (teoria procesu twórczego, techniki inspiracji, trening wyobraźni) (3)

3. Kompozycja (4)

  • Typy kompozycji (otwarta, zamknięta, łańcuszkowa, pierścień)
  • Motyw i wątek
  • Ramy tekstu literackiego
  • Formuły inicjalne i finalne
  • Typy narracji i sytuacji narracyjnych
  • Przestrzeń w dziele literackim
  • Czas w literaturze
  • Punkt widzenia – perspektywa

4. Genologia (3)

  • Gatunki epickie - małe prozy
  • Główne gatunki liryczne
  • Gatunki dramatyczne

5. Planowanie procesu twórczego (3)

  • Motyw jako trzon opowieści.
  • Trójkąt dramatyczny.
  • Beat jako najmniejsza jednostka akcji.
  • Czym jest struktura opowieści?
  • Dlaczego warto planować ?
  • Wybór metody
  • Trzy poziomy planu.
  • Etapy pośrednie (synopsis, drabinka, treatment)

6. Jak wydać książkę (1)

*ilość jednostek dydaktyczych

Teaching methods

metoda podawcza (wykład)

metody wizualne (prezentacja, ilustracja, film)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Egzamin w formie testu (pytania zamknięte i otwarte).

Recommended reading

Bezubik K., Piszę bo chcę… Poradnik kreatywnego pisania, Będzin  2015.

Chojnacki M., Techniki inspiracji. Trening twórczego myślenia,  Poznań 2004.

Dąbała J., Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creativewriting, Lublin 2004;

Filipiak I., Twórcze pisanie dla młodych panien, Warszawa 1999.

Handke R., Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.

Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, pod red. A. Zawady, Wrocław 2011.

King S. , Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, tłum. P. Braiter, Warszawa 2008.

Kompozycja i genologia. Ćwiczenia z poetyki, pod red. A. Gajewskiej, Poznań 2009.

Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2005.

Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2018.

Wejdź w konwencję!: podręcznik kreatywnego pisania, pod red. M. Marzec-Jóźwickiej, Lublin 2019.

Wiszniewski A., Sztuka pisania, Katowice  2003.

Witek R.,   Hałucha M.,  Tresura pióra: kurs kreatywnego pisania, wymyślania i fantazjowania, Warszawa 2017.

Wrycz-Bekier J., Jak napisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę, Warszawa 2006.

Wrycz-Bekier J., Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych książek,

Zuckerman A., Jak napisać świetną powieść , tłum. M. Kościuk, Poznań 2000.

Further reading

Bonda K., Maszyna do pisania : kurs kreatywnego pisania, Warszawa 2015.

Dunne W., Podręcznik dramatopisarza. Rozwój bohaterów, budowanie scen i historii, tłum. A. Figura i inni,  Warszawa 2014.

Lekcja pisania, red. Monika Sznajderman, Dukla 1998.

Seger L., Tworzenie niezapomnianych postaci, Warszawa 2016.

Swain D. V., Jak pisać żeby publikować, przeł. M. Burdzy-Barrington, Warszawa 2010.

Tkaczyk P., Narratologia, Warszawa 2017.

Watts N., Jak napisać powieść, przeł. i posłowie Ewa Kraskowska, Kraków 1998;

Węcki T., Jak napisać powieść? Najlepszy podręcznik dla pisarzy doświadczonych i początkujących, Warszawa 2019.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności pisanie kreatywne.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 13-05-2021 10:22)