SylabUZ

Generate PDF for this page

Fundamentals of Culture Economics - course description

General information
Course name Fundamentals of Culture Economics
Course ID 08.9--DiksP-PEK-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Sławomir Kufel, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie słuchacza w wiedzę o kulturze oraz ekonomii w takim zakresie, by możliwe stało się rozumienie zależności systemu kultury i ekonomii danego społeczeństwa. Ukazanie obiegu artefaktów kultury i ich wpływu na tworzenie rynków: materialnego i duchowego na przestrzeni dziejów człowieka. Określenie najistotniejszych elementów ekonomiczno-kulturowych w pozyskiwaniu, opracowywaniu oraz sprzedawaniu informacji, ze szczególnym uwzględnieniem działalności medialnej.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Definicje kultury i cywilizacji, metodologie badania kultury.
  2. Podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii/ekonomiki kultury, definicje.
  3. Zależność kultury i cywilizacji - ekwiwalencja cywilizacyjna.
  4. Geografia kultury i jej znaczenie w obrocie kulturą.
  5. Działanie kultury w wymiarze społecznym - rola kultury w kształtowaniu efektu cargo, wyznaczników mód społecznych, hierarchii wartości społecznych, konstruowania systemów religijnych, obiegu informacji.
  6. Uzgadnianie kultur i tzw. wielokulturowość.
  7. Zasady ekonomiki multikulturowości - wymiany kulturowe, kartele kulturowe, kultura "przeceniona", nisze kulturowe.
  8. Cywilizacyjna strukturalizacja kultury - cywilizacja kultury i kultura cywilizacji.
  9. Handel w obszarze kultury medialnej - obrót informacją medialną.

Teaching methods

Wykład, pogadanka objaśniająca, pogadanka heurystyczna, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach, udział w dyskusjach inicjowanych podczas ćwiczeń, odpowiedź ustna.

Recommended reading

Bendixen P., Wprowadzenie do ekonomiki kultury i sztuki, Kraków 2001.

Ilczuk D., Ekonomika kultury, Warszawa 2012.

Noga M., Kultura a ekonomia, Warszawa 2021.

Burszta W. J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

Benedict R., Wzory kultury, Kraków 2019.

Burke P., Społeczna historia wiedzy, Warszawa 2016.

Fereński P. J., Gomóła A., Wójcicka M., Zdrodowska M.,Kulturoznawstwo polskie. Przeszłość, przestrzeń, perspektywy, Gdańsk 2018.

Urbaniak M., Hermeneutyka a kierunki myśli współczesnej. Rozumienie kultury w filozoficznej hermeneutyce, filozofii przyrody i (post)strukturalizmie, Kraków 2014.

Kultura i metoda, red. nauk. J. Michalak, Warszawa 2011.

Inglis F., Kultura, Warszawa 2007.

Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2018.

K. Moszyński, Kultura ludowa Słowian. Część II – Kultura duchowa, Kraków 1934 (wyd.  Warszawa 2010).

Nisbett R. E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, przeł. E. Wojtych, Sopot 2015.

Burszta W. J., Antropologia kultury, Poznań 1998.

Further reading

Tomasello M., Historia naturalna ludzkiego myślenia, przeł. B. Kucharzyk, R. Ociepa, Kraków 2015.

Ducret D., Zakazane ciało, przeł. A. M. Nowak, Kraków 2016.

Harari Y. N., Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości, przeł. J. Hunia, Warszawa 2014.

Źródła medialne - prasa, telewizja, internet.

Notes

brak


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 13-05-2021 19:13)