SylabUZ

Generate PDF for this page

Pdw: Literatura w filmie/teatrze - teatr/film w literaturze - course description

General information
Course name Pdw: Literatura w filmie/teatrze - teatr/film w literaturze
Course ID 09.2--FiPlP-Pdw: Lw FT-S21
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zasadniczym celem przedmiotu jest ukazanie związków nowych technologii i Internetu z literaturą i filmem.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Rozpoznanie definicyjne Internetu (byt rzeczywisty i symboliczny Internetu). 
  2. Literackie korzenie sieci informacyjnych (od protohipertekstualnościowego Procesu F. Kafki po twórczość środowisk cyberpunkowych, np. W. Gibsona). 
  3. Nowe technologie i Internet jako temat lub motyw literacki i filmowy (m.in.: „Her”, reż. S. Jonze, USA 2013; „S@motność w sieci” reż. W. Adamek, Polska 2006 i/lub J. Wiśniewski, Samotność w sieci, Wydawnictwo Czarne 2001). 
  4. Życie literackie/filmowe w Internecie: strony autorskie, literackie/filmowe czasopisma sieciowe, internetowe zasoby filmów i literatury tradycyjnej oraz filmy/literatura sieci, czyli blogi i wideoblogi, powieści hipertekstowe, multipoezje itd.

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, metoda eksponująca, praca z tekstem (materiały internetowe i audiowizualne), dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność i aktywny udział w zajęciach.

Recommended reading

Derrick de Kerckhove, Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, Warszawa 2001.

Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009.

Eco U., Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku: antologia, red. M. Hopfinger. Warszawa 2002.

Flores S. E., Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, tłum. K. Mojkowska, Warszawa 2017.

Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.

Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002.

Liternet.PL, red. P. Marecki, Kraków 2003.

Ratajczak T., O bycie symbolicznym Internetu (na tle bytu symbolicznego średniowiecznej książki), [w:] Wokół tekstów kultury: Literatura – Język – Teatr – Internet, red. nauk. M. Januszewicz, T. Ratajczak, Zielona Góra 2009, s. 399–408.

Wiek ekranów, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002.

Wybór materiałów internetowych i filmowych. 

Further reading

wg bieżących potrzeb.

Notes

Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).

Ponieważ podczas zajęć będą miały miejsce prezentacje wybranych filmów, wskazane jest, by laboratoria w miarę możliwości były planowanie co dwa tygodnie, a w każdym razie w cyklach czterogodzinnych; z uwagi na specyfikę treści przedmiotowych zajęcia powinny się odbywać w laboratorium komputerowym ze stałym dostępem do Internetu.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 13-05-2021 19:33)