SylabUZ

Generate PDF for this page

Warsztaty dziennikarstwa internetowego - course description

General information
Course name Warsztaty dziennikarstwa internetowego
Course ID 15.1-WH-FiPlD-WDI-2-L-S14_genFB6QZ
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa internetowego i profilem dziennikarza internetowego, a także z technikami opracowywania, tworzenia, prezentowania, zamieszczania i obudowywania multimediami informacji internetowych; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między tekstem a hipertekstem, wypowiedzią monologową a interaktywną, wyćwiczenie logiki hipertekstu.

Umiejętności: kształcenie i rozwijanie umiejętności porządkowania i hierarchizowania treści w hipertekście oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania faktów i opinii w formie pisemnej; nabycie umiejętności zamieszczania tekstów z obudową multimedialną na stronie internetowej.

Kompetencje: uwrażliwienie studenta na potrzeby współczesnego „tubylca sieciowego” i patologie forów internetowych, uświadomienie wagi sieciowego dziennikarstwa obywatelskiego, problemu granic wolności słowa i własności intelektualnej w Internecie.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Dziennikarstwo internetowe jako rzemiosło.
  2. Specyfika pracy dziennikarza internetowego – źródła informacji.
  3. Dziennikarstwo obywatelskie w internecie.
  4. Hipertekst stowarzyszony z multimediami jako narzędzie komunikowania o rzeczywistości.
  5. Język i kompozycja materiałów dziennikarskich w internecie.
  6. Multimedialne sposoby wzbogacania informacji.
  7. Interaktywność strony internetowej – korzyści i problemy.
  8. Reguły funkcjonowania wspólnoty sieciowej: między netykietą a patologią forów internetowych.

Teaching methods

Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy projekt na zaliczenie, czyli internetowe portfolio. Może ono służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach i wykonanie ćwiczeń praktycznych, przedstawienie internetowego portfolio.

Recommended reading

Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.

Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005.

Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.

Further reading

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.

Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.

Godzic W., Internet nie jest śmietnikiem ani Disneylandem, „Znak”, 1996, nr 497, s. 146-153

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Pisarek W., O mediach i języku, Kraków 2007.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.

Współautorem sylabusa jest red. Marcin Grzegorski.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 06-05-2021 18:39)