SylabUZ

Generate PDF for this page

Rodzaje dziennikarstwa I (dziennikarstwo społeczne i obywatelskie) - course description

General information
Course name Rodzaje dziennikarstwa I (dziennikarstwo społeczne i obywatelskie)
Course ID 15.1-WH-DiksD-RDSiO-S17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa obywatelskiego oraz statusem i profilem dziennikarza społecznego, z problemami tego nowego rodzaju dziennikarstwa i krytyką  ze strony przedstawicieli mediów tradycyjnych oraz perspektywami rozwoju.

Umiejętności: kształcenie i rozwijanie półamatorskich technik wypracowanych przez dziennikarzy społecznych w celu zdobywania, opracowywania, tworzenia, prezentowania, zamieszczania i obudowywania multimediami materiałów przeznaczonych dla lokalnej społeczności.

Kompetencja: uwrażliwienie studenta na potrzeby współczesnego uczestnika kultury partycypacji, uświadomienie wagi (sieciowego) dziennikarstwa obywatelskiego, zwłaszcza w lokalnych społecznościach.

Prerequisites

brak

Scope

Dziennikarstwo obywatelskie jako fenomen społeczeństwa informacyjnego i kultury partycypacji. Specyfika warsztatu dziennikarza obywatelskiego – źródła informacji, sposoby i formy publikacji. Gatunki dziennikarstwa obywatelskiego. Media społecznościowe jako środowisko rozwoju inicjatyw obywatelskich. Dziennikarstwo obywatelskie w internecie i w tradycyjnych mediach. Studium przypadku: sieć serwisów MM Moje Miasto – lokalnych portali internetowych tworzonych przez koncern Media Regionalne.

Teaching methods

Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy projekt na zaliczenie, czyli swoje portfolio. Może ono służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obserwacja podczas zajęć / ocena aktywności, ocena ćwiczeń praktycznych, ocena materiałów i staranności wykonania portfolio.

Recommended reading

Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.

Dziennikarstwo i świat mediów (nowa edycja), red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2014.

Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.

Doliwa U.,  Elektroniczne media społeczne w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju „Studia Medioznawcze”, nr 4/2010, s. 65–78.

Doliwa U.,  Dziennikarstwo obywatelskie, czyli jakie?, „Nowe Media” nr 3/2012, s. 81-99.

Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.

 

Further reading

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007

Keen A., Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007.

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.

Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.

Notes

Współautorem sylabusa jest: red. Katarzyna Borek.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 06-05-2021 18:50)