SylabUZ

Generate PDF for this page

Komunikacja w internecie - course description

General information
Course name Komunikacja w internecie
Course ID 15.0-WH-DiksD-KwI-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Piotr Kładoczny
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie się z najważniejszymi cechami komunikacji internetowej i komunikatów w Internecie. Pogłębiona analiza formy i treści przekazów internetowych. Interpretacja strategii autorów wypowiedzi internetowych. Przyjrzenie się działalności człowieka w internecie oraz interpretacja tych zachowań wraz z oceną etyczną i perspektywą przyszłych zdarzeń. Ocena wpływu rozwoju technicznego na zmiany w komunikacji i zachowania ludzi.

Prerequisites

Brak. 

Scope

1. Internet a inne media.
2. Komunikacja elektroniczna.
3. Właściwości komunikacji internetowej.
4. Strona internetowa i hipertekst.
5. Kompetencje komunikacyjne w komunikacji internetowej.
6. Nadawca i odbiorca internetowy. Immersja, switching tożsamości.
7. Kategorie komunikacyjne w Internecie.
8. Wspólnota komunikacyjna w Internecie.
9. Informacyjna topologia Sieci (siła słabych więzi).
10. Sieci: układ nerwowy społeczeństwa.
11. Technologia i jej wpływ na zmiany komunikacyjne i relacje sieciowe.
12. Problemy etyczne komunikacji internetowej. Uzależnienie od internetu.
13. Kanały tematyczne w Internecie.
14. Stare media w świecie cyfrowym. Nowe formy komunikacji w Internecie.
15. Modele procesu komunikacji w Internecie.

Teaching methods

Opis wyjaśniający, opis uzasadniający, wykład, wykład konwersatoryjny, analiza przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  1. Praca pisemna.
  2. Egzamin.

Recommended reading

Bugajski M., O niektórych problemach komunikacji językowej w internecie, w: Język @ multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko i J. Stasieńko, s. 422–429, Wrocław 2005.

Bugajski M., Strona internetowa jako przedmiot badań językoznawczych, w: WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, s. 289-297, Wrocław 2008.

Burszta W. J., Internetowa polis w trzech krótkich odsłonach, w: Ekran, mit, rzeczywistość, red. W. J. Burszta, s. 157-175, Warszawa 2003.

Gogołek W. , Komunikacja sieciowa. Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Warszawa 2010. 

Grzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.

Keen A., Kult amatora, jak internet niszczy kulturę, tłum. M. Bernatowicz, K.Topolska-Ghariani, Warszawa 2007.

Kładoczny P., Przepowiednie w Internecie, w: Nowe media – nowe w mediach, red. I. Borkowski i A. Woźny, s. 99-107, Wrocław 2001.

Kładoczny P., Blog jako gatunek tekstu w kontekście monetyzacji treści, „Media Biznes Kultura” 2019 nr 2 (7) 2019, s. 147-160.

Kładoczny P, Miłośnicy zegarków i zegarów – ich wizerunek i tożsamość w Internecie, w: Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze, r. 2013, red. M. Steciąg, Marian Bugajski, s. 265-278, Zielona Góra 2014.

Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009.

Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy, r. nauk. M. Sokołowski, Toruń 2008.

Morreale S.P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Kompetencja w komunikacji internetowej, w: Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, tł. P. Izdebski, A. Jaworska, D. Kobylińska, s. 238-274, Warszawa 2011.

Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, Toruń 2009.

Popiołek M., Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (socjal)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty Prasoznawcze”, 2015, T. 58, nr 1 (221), s. 60-71.

Poprawa R., W pułapce internetu. Kontrowersje, fakty, mechanizmy, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, s. 227-240, Toruń 2009.

Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Kraków 2015.

Sitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002.

Szczepaniak R., „Plemiona sieci” – Internet jako medium społeczne i kulturowe, „Zeszyty Prasoznawcze”, 2015, T. 58, nr 1 (221), s. 202-211.

Szponar M., Kompetencje komunikacyjne w komunikacji mediowanej komputerowo, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, s. 121-130, Warszawa 2009.

Szpunar M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa 2012, s. 105-144.

Topolnicka E., Strona internetowa w ujęciu genologicznym, Zielona Góra 2021 [rozprawa doktorska].

Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009.

Tekst (w) sieci 2. Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. A. Gumkowska, s. 199-213, Warszawa 2009.

Urbańska-Galanciak D., Homo players, Warszawa 2009.

Van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tł. J. Konieczny, Warszawa 2010.

Further reading

Barczyk P., Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery Web 2.0, red. B. Jung, s. 10-31, Warszawa 2010.

Borasińska A., Nowe media – (nowa) psychologia odbiorcy, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, s. 36-43, Toruń 2009.

Bugajski M., Sytuacja komunikacyjna a zmiany językowe (rekonesans badawczy), w: Sytuacja komunikacyjna i jej parametry, red. G. Sawicka, s.134-145, Bydgoszcz 2010.

Dąbrowska M., (Nie)grzeczność w mediach elektronicznych, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” LXII, 2006, s. 117-128.

Draganik H., Wirtualne kłamstwa. O informacji, której nie ma w sieci, w: Tekst (w) sieci 2. Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. A. Gumkowska, s. 305-314, Warszawa 2009.

Ejsmont M., E-prasa, e-książka. Gutenberg w notebooku, w: Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy, r. nauk. M. Sokołowski, Toruń 2008, s. 103-112.

Grzesik-Robak A. , Media tradycyjne wobec nowych rozwiązań technologicznych – szansa czy zagrożenie, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, s. 27-35, Toruń 2009.

Jędrzejewski S., Radio w świecie cyfrowym, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, s. 44-56, Toruń 2009.

Kładoczny P., Kontakty językowe i komunikacja w środowisku audiofilów, w: Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2015, red. M. Steciąg, M. Adamczyk, M. Biszczanik, s. 235-255, Zielona Góra 2016.

Kociuba M. , Odpowiedzialność użytkownika grup dyskusyjnych w dobie kultury Web 2.0, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, s. 256-267, Toruń 2009.

Maciejewska K. , Elektroniczne wersje prasy lokalnej – alternatywa czy odbicie wydania tradycyjnego? Analiza zjawiska na przykładzie publikacji wyborczych „Gazety Olsztyńskiej”, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, s. 171-175, Toruń 2009.

Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, Toruń 2009.

Rejter A. , Lingwistyczne refleksje nad komunikacją internetową – perspektywa historyczna, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, s. 111-120, Warszawa 2009.

Siuda P., Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Warszawa 2010.

Tulińska J., Internet jako miejsce uczenia się, czyli kilka refleksji o edukacji w cyberprzestrzeni, w: Media, kultura popularna, edukacja, red. W. Jakubowski, Kraków 2005, s. 23-54.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.


Modified by dr hab. Piotr Kładoczny (last modification: 24-04-2021 11:07)