SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy psychologii i socjologii |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-P-25_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z kluczowymi problemami z zakresu psychologii i socjologii, z podstawowymi różnicami indywidualnymi między ludźmi oraz kształtowanie umiejętności z zakresu współpracy, współdziałania (w tym pracy zespołowej).
Brak wymagań.
Wykłady:
W1: Wyjaśnienie kluczowych pojęć z zakresu psychologii i socjologii. Metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w psychologii i socjologii.
W2: Sylwetka socjologa i psychologa, charakterystyka realizowanych zadań, oferowane formy pomocy w zakresie rozwiązywania problemów zawodowych.
W3: Praca w ujęciu psychologicznym i socjologicznym.
W4-5: Biopsychologia – całożyciowy rozwój człowieka a wybory edukacyjno-zawodowe.
W6: Osobowość, osobowość zawodowa, cechy preferowane na rynku pracy.
W7: Emocje (w tym różnice kulturowe) i ich wpływ na relacje osobowe w zakładzie pracy.
Ćwiczenia:
C1-2: Struktury społeczne, procesy społeczne, zmiany społeczne i ich wpływ na pracę zawodową.
C3: Więź społeczna i jej komponenty (w odniesieniu do środowiska pracy).
C4: Praca zespołowa - uwarunkowania, problemy,dylematy.
C5: Rola i znaczenie motywacji w życiu codziennym oraz w pracy zawodowej.
C6-7: Pamięć; formy, style i strategie uczenia się przydatne w pracy zawodowej.
Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.
Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - projekt (praca pisemna, prezentacja), wystąpienie, aktywność na zajęciach
Wykład - egzamin ustny lub pisemny (min. 51% na zaliczenie)
Ocena końcowa - średnia ocen z ćwiczeń i wykładu z jednakową wagą (wykład - 50%, ćwiczenia - 50%)
Galata S., Zachowanie się ludzi w pracach zespołowych. Uwarunkowania, problemy, dylematy, Warszawa 2008.
Gasiul H., Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje, Warszawa 2006.
Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004.
Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001.
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Warszawa 2000.
Kozłowski W., Motywowanie pracowników w organizacji, Warszawa 2017.
Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 2000.
Pervin L.A., Psychologia osobowości, przekł. A. Orski, Gdańsk 2002.
Strelau J., (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki, tom 2, Psychologia ogólna, Gdańsk 2004.
Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
Tokarz A. (red.), Wielkie teorie osobowości. Koniec czy początek?, Lublin – Nowy Sącz 2010.
Zimbardo P.G., Johnson R.J., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii, t. 1, Warszawa 2010.
Zimbardo P.G., Johnson R.J., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się, t. 2, Warszawa 2010.
Zimbardo P.G., Johnson R.J., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Psychologia osobowości, t. 4, Warszawa 2010.
Modzelewski W., Wprowadzenie do socjologii, Katowice 1999.
Polakowska-Kujawa J. (red.), Socjologia ogólna – wybrane problemy, Warszawa 2002.
Sztumski J., Socjologia pracy, Katowice 1999.
Wątroba W., Socjologia – wstęp do praktycznej wiedzy socjologicznej, Wrocław 1998.
Zmodyfikowane przez dr Aneta Klementowska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 19:13)