SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ergonomia |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-P-30_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przyswojenie przez studenta podstawowych pojęć ergonomii, umiejętność dokonywania pomiarów i oceny wyników pomiarów antropometrycznych, poznanie podstawowych cech materialnego środowiska pracy, poznanie zasady ergonomicznego kształtowania środowiska pracy, umiejętność dostosowywania warunków pracy do możliwości i ograniczeń organizmu człowieka, przekonanie studenta o konieczności przestrzegania przepisów i zasad bhp.
Podstawowe wiadomości z zakresu ergonomii, bhp. Podstawy anatomii i fizjologii człowieka - poziom szkoły średniej.
Wykład
W1: Zajęcia organizacyjne: omówienie sylabusa, efektów kształcenia oraz warunków zaliczenia. Wstęp do ergonomii: historia, podstawowe pojęcia i definicje.
W2: Ergonomiczne aspekty funkcjonowania układu człowiek-obiekt techniczny. Diagnostyka ergonomiczna.
W3: Projektowanie systemu pracy, ergonomiczne zasady projektowania stanowisk pracy. Ergonomia korekcyjna i koncepcyjna.
W4: Materialne czynniki środowiska pracy człowieka.
W5: Nazewnictwo ruchów, techniki podnoszenia przedmiotów, pozycje i postawy ciała, kąty posturalne.
W6: Fizjologia pracy, wydolność fizyczna, analiza fizycznych obciążeń pracą i gospodarka cieplna organizmu, siła, moc i sprawność mięśni, pułap tlenowy i dług tlenowy.
W7: Ergonomiczne kształtowanie warunków pracy i stanowiska roboczego - pomiary stanowisk pracy, projektowanie stanowisk pracy, czynniki ergonomiczne w organizacji pracy, niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe czynniki w środowisku pracy.
W8: Zaliczenie z przedmiotu – Egzamin.
Laboratorium
L1: Zajęcia organizacyjne. Omówienie sylabusa, efektów kształcenia oraz warunków zaliczenia. Antropometria - pomiary ciała ludzkiego, osie i płaszczyzny, nazewnictwo ruchów, populacje specjalne, siła, moc i sprawność mięśni, pozycje i postawy ciała, kąty posturalne.
L2: Obciążenia psychiczne w procesie pracy.
L3: Ergonomiczna analiza uciążliwości pracy.
L4: Postawa przy pracy.
L5-6: Projektowanie ergonomicznych stanowisk pracy.
L7: Kolokwium.
L8: Analiza i ocena istniejących stanowisk, metod i procesów pracy pod kątem ergonomii i bhp.
L9-10: Czynniki szkodliwe i niebezpieczne występujące w procesach pracy: Hałas, oświetlenie, pyły, wibracje, promieniowanie.
L11: Sprawność psychomotoryczna. Praca z aparaturą do pomiaru sprawności psychomotorycznej.
L12: Fizjologia pracy - badanie wydolności fizycznej, techniki podnoszenia przedmiotów, obciążenie pracą (praca fizyczna dynamiczna, statyczna i praca umysłowa).
L13: Obliczenie wydatku energetycznego.
L14: Analizy obciążenia statycznego.
L15: Zaliczenie z przedmiotu – kolokwium.
Wykład: wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, pogadanka.
Laboratorium: ćwiczenia przedmiotowe, metoda badawcza, metoda inscenizacji, metoda laboratoryjna, pogadanka, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: ocena z wykładu jest określana na podstawie oceny z ezgaminu. Egzamin w formie pisemnej lub ustnej, poprzedzony uzyskaniem zaliczenia z zajęć laboratoryjnych.
Laboratorium: ocena końcowa uzależniona jest od cząstkowych ocen za sprawozdania (średnia ocen za wykonane sprawozdania), odpowiedzi ustnej i aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładu i laboratorium z czego wyliczana jest średnia arytmetyczna.
Zasady oceniania egzaminu pisemnego (W) oraz sprawozdań, odpowiedzi ustnej i aktywości na zajęciach (L). Ocena:
2,0 - praca z poważnymi błędami lub brakami.
3,0 - praca słaba, zaledwie zgodna z zadanym zadaniem.
3,5 - praca przeciętna, niekompletna, wykonana poprawnie ale z brakami.
4,0 - praca dobra pod względem treści, zakresu i oryginalności.
4,5 - praca ponad dobra (treść, zakres i oryginalność).
5,0 - praca wyjątkowa, wyróżniająca się spośród pozostałych, wykonana na wysokim poziomie merytorycznym.
Zmodyfikowane przez dr inż. Patryk Krupa (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 14:24)