SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru B4: Filozofia edukacji |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-FD-PFE |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką z zakresu filozofii edukacjioraz z poglądami wybranych myślicieli.
Brak
Filozofia edukacji jako dyscyplina filozoficzna
Filozofia edukacji a nauki pedagogiczne
Filozoficzne podstawy edukacji
Edukacja a ideologia
Klasyczne koncepcje edukacji
Racjonalizm i jego konsekwencje w edukacji
Empiryzm i jego konsekwencje w edukacji
Aksjocentryzm
Paidocentryzm
Współczesne nurty filozofii edukacji
wykład z elementami pogadanki; praca z tekstem źródłowym; dyskusja;
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność w czasie zajęć: uczestniczenie w dyskusji, przygotowanie tekstów; praca pisemna - esej na zadany temat/recenzja wybranej pozycji.
Barrow R., Woods R., An Introduction to Philosophy of Education, Routledge, London and New York 2006
Dehnel P., Gutowski P. (red.), Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, Wyd. Naukowe DSWE TWP, Wrocław 2005.
Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, GWP, Gdańsk 2003
Jaeger W., Paideia, Aletheia, Warszawa 2001
Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Impuls, Kraków 2000
Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 2004
Śliwerski W. Pedagogika dziecka. Studium paidocentryzmu, GWP, Gdańsk 2007
Ericson D. P., Philosophical Issues in Education, w: Encyclopedia of Education Research, red. M. C. Alkin, vol. 3, Maxwell Macmillan International, New York 1992.
Gnitecki J., Filozofować w kontekście edukacji. Refleksje wprowadzające, w: Filozofować w kontekście edukacji, cz. I, red. K. Denek, J. Gnitecki, Wydaw. Polskiego Towarzystwa Filozoficznego Oddział w Poznaniu, Poznań 1991.
Godoń R., Co nazywamy filozofią edukacji?, „Kwartalnik Pedagogiczny" 2004 nr. 1-2.
Walczak P., Paideia - jako miejsce spotkania filozofii i pedagogiki, w: Filozofia w Szkole: filozofia i nauki szczegółowe, red. B. Burlikowski, W. Słomski, Wyd. Phaenomena, Warszawa - Kielce 2001.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 22-04-2021 15:20)