SylabUZ

Generate PDF for this page

Problemy filozofii - course description

General information
Course name Problemy filozofii
Course ID p_Filoz12Ć1_genPCRY4
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philosophy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jacek Uglik, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

 (a) Zapoznanie z podstawowymi pojęciami głównych dyscyplin filozoficznych. (b) Przygotowanie studenta do lepszego zrozumienia treści, z jakimi zapoznawał się będzie w trakcie studiów filozoficznych.

Prerequisites

Bez wymagań wstępnych.

Scope

(A) Ontologia: (1) nazwa (filozofia pierwsza, metafizyka, ontologia); (2) przykłady najważniejszych pojęć, jakie bada ontologia: byt, istota, istnienie, transcendentale, powszechnik; (3) metafizyka klasyczna i metafizyka nowoczesna. (B) Teoria poznania: (1) nazwa (teoria poznania, gnoseologia, epistemologia); (2) przedmiot, podmiot i metoda jako konstytutywne elementy procesu poznania; (3) prawda (άλήθεια, νοῦς i λογος); (3.1) wielowymiarowość pojęcia prawdy; (3.2) nośniki prawdy; (3.3) klasyczna teoria prawdy i teorie nieklasyczne. (C) Metodologia: (1) wiedza naukowa a wiedza przednaukowa; (2) przedmiot i cel nauki; (3) kryterium demarkacji; (4) spór o racjonalność nauki; (5) spór o status teorii naukowych. (D) Etyka: (1) nazwa (ἦθος, ηθική, moralis). (2) etyka a moralność; (3) przedmiot etyki (etyka opisowa a etyka normatywna, metaetyka); (4) wartości i normy. (E) Estetyka: (1) nazwa (αἴσθησις − νόησις, cognitio aesthetica); (2) przedmiot estetyki (sztuka, piękno, przeżycie estetyczne). (F) Problem hierarchii wiedzy filozoficznej: Arystotelesowska hierarchia dyscyplin filozoficznych a problem prymatu etyki.

Teaching methods

Główny nacisk położony jest na metody integrujące wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin oraz na metody kształcące umiejętność wymiany poglądów. Z tych drugich eksploatowane będą przede wszystkim: dyskusje prowadzone tokiem parlamentarnym i dialogowym. Z tych pierwszych: projekt pod postacią prezentacji multimedialnej. Projekt, w którym osoby go realizujące przyjmują role ekspertów, jest wprowadzeniem do dyskusji parlamentarnych i dialogowych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

(1) wykonanie prezentacji (ocena)*, (2) aktywny udział w dyskusji na każdych zajęciach (ocena). Ocena końcowa: średnia z (1)-(2).

*  – warunkiem uzyskania zaliczenia jest wykonanie prezentacji, powinna być ona wykonana i przedstawiona  tak, by dać podstawy pod dyskusję na zajęciach.

Recommended reading

  1. Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Czytelnik, Warszawa 1983 (lub wydania nowsze),
  2. Kazimierz Jodkowski, Filozofia nauki w XX wieku, w: Leszek Gawor, Zbigniew Stachowski (red.), Filozofia współczesna, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, Warszawa, Lublin 2006, s. 235-257,
  3. Adam Chmielewski, Niewspółmierność, nieprzekładalność, konflikt. Relatywizm we współczesnej filozofii analitycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997, s. 55-57,
  4. Zdzisław Kalita (oprac.), Etyka w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
  5. Władysław Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1976 (lub wydania nowsze).

Further reading

  1. Maria Gołaszewska, Zarys estetyki, PWN, Warszawa 1984,
  2. Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła),
  3. Władysław Stróżewski, Ontologia, Wydawnictwo Aureus – Znak, Kraków 2004, 
  4. Jan Woleński, Epistemologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007,
  5. Andrzej L. Zachariasz, Poznanie teoretyczne. Jego konstytucja i  status, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1990.

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 22-04-2021 15:18)