SylabUZ

Generate PDF for this page

Elective Course: Philosophical and religious models of life - course description

General information
Course name Elective Course: Philosophical and religious models of life
Course ID 08.1-WH-CDFP-PFRM
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philosophy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Justyna Kroczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z fenomenem doświadczenia religijnego. Relacja między religią i filozofią. Postawy filozoficzne i religijne i ich znaczenie dla etyki i antropologii

Prerequisites

Zaliczony kurs historii filozofii starożytnej i średniowiecznej

Scope

- warianty starożytnych modeli życia: epoka homerycka grecka paideia

- późna starożytność i narodziny chrześcijaństwa: zmiana paradygmatu

- propozycja chrześcijańskiego modelu życia: duchowni, mnisi, asceci, anachoreci, wierni

- fenomen monastycyzmu (monastycyzm egipski, syryjski, palestyński)

- mistyka chrześcijańska na przykładzie życia i dzieł greckich Ojców Kościoła

- życie w Bizancjum

- bizantyjski model życia po Bizancjum – Ruś

- słowiański wariant religijności

 - postawy filozoficzne filozofów rosyjskich

Lektury (fragmenty):

  1. Homer, Iliada
  2. Platon, Listy, (list VII)
  3. Plutarch, Moralia
  4. Rufin, Historia mnichów w Egipcie, red. E. Wypszycka, Wydawnictwo Benedyktynów Tynieckich, Kraków 2007.
  5. Jan Złotousty, Cnoty i Wady
  6. Teodoret z Cyru, Leczenie chorób hellenizmu
  7. Jan Klimak, Drabina raju
  8. Maksym Wyznawca, Dialog o życiu wewnętrznym
  9. Żywot Konstantyna-Cyryla
  10. Opowieści pielgrzyma
  11. W. Sołowjow, Duchowe podstawy życia
  12. P. Florenski, Sens idealizmu

Teaching methods

wykład informacyjny, dyskusja, praca z tekstem

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

obecność na zajęciach, aktywność, esej, referat, kolokwium zaliczeniowe (aby zaliczyć tekst należy prawidłowo odpowiedzieć na 51% pytań)

Recommended reading

  1. W. Jaeger, Paideia, Formowanie człowieka greckiego, Warszawa 2001.
  2. B. Tatakis, Filozofia Bizantyjska, przeł. S. Tokariew, WAM, Kraków 2012
  3. W. Łosski, Teologia mistyczna Kościoła Wschodniego, przeł. I. Brzeska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

Further reading

  1. Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej, Warszawa 1986.
  2. E. Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej, Warszawa 1962.
  3. L. Stołowicz, Historia filozofii rosyjskiej, Gdańsk 2008.
  4. H.-I. Marrou, Historia wychowania w starożytności, Warszawa 1969.
  5. E. Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej, Warszawa 1962.

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 22-04-2021 15:18)