SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Teaching History I - course description

General information
Course name Methodology of Teaching History I
Course ID 05.1-WH-WND-DH1-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Available in specialities Analityk informacji, Teaching
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Szymczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Dydaktyka historii przygotowuje do nauczania historii w szkole ponadpodstawowej.

Prerequisites

brak

Scope

1) Podstawa programowa, cele i treści  nauczania historii w szkole ponadpodstawowej. Ramowe plany nauczania;  2) Program nauczania. Zasady konstrukcji, modyfikacja, ocena. 3) Planowanie dydaktyczne- plan wynikowy, rozkład materiału. Ewaluacja pracy nauczyciela; 4) Konwencjonalne  i  niekonwencjonalne  metody  nauczania w szkole ponadpodstawowej. 5) Edukacyjne zastosowania  mediów  i technologii  informacyjno-komunikacyjnej na lekcji historii. Elektroniczne zasoby edukacyjne i projektowanie multimediów  6) Metody utrwalania i kontroli wiedzy uczniów; 7) Diagnoza w pracy dydaktycznej i wychowawczej  8) Ocena pracy ucznia. WSO i PSO.

Teaching methods

rozmowa nauczająca, praca pod kierunkiem, praca w grupach, projekt

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% (12 pkt) możliwych do uzyskania punktów (20pkt) w tym: opracowanie i prezentacja podczas ćwiczeń projektu edukacyjnego z Historii – 1 wątek tematyczny z ćwiczeniami – z mapą, źródłem ikonograficznym, źródłem tekstowym, mediami  – łącznie za projekt (8 pkt.); opracowanie frag. planu wynikowego i rozkładu materiału (2pkt), skonstruowanie sprawdzianu służącego ocenie umiejętności uczniów (2pkt);  aktywność na zajęciach polegająca na udziale w dyskusji i rozmowie nauczającej (0-8pkt)

Skala: 20-19 – bdb; 18-17 – db+; 16-15 – db; 14-13 – dst+; 12 – dst; 11-0 – ndst

Recommended reading

  1. Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.
  2. Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
  3. Maternicki J., Majorek C., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993.
  4. Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
  5. Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

Further reading

  1. Arends R. I., Uczymy się nauczać, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1994.
  2. Black P., Harrison C., Lee C., Marshall B., Wiliams D., Jak oceniać, aby uczyć?, Warszawa 2006.
  3. Bono de E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1998.
  4. Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, cz. 2, Kielce 2002.
  5. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.
  6. Cele i treści kształcenia historycznego, red. J. Maternicki, A. Zielecki, Rzeszów 1998.
  7. Domańska E., Mikrohistorie, Poznań 1999.
  8. Edukacja historyczna i obywatelska w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, red. G. Pańko, J. Wojdon, Toruń 2003.
  9. Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000.
  10. Jadczak M., Debata oxfordzka w praktyce szkolnej, „Wiadomości Historyczne” 1999, nr 4.
  11. Jakubowska B., M. Świrski, Wykorzystanie metody Buzana na lekcjach historii w szkole średniej, „Wiadomości Historyczne” 1991, nr 4.
  12. Julkowska V., Dzieło literackie w dydaktycznym przekazie historii w szkole średniej, „Wiadomości Historyczne” 1994, nr 1.
  13. Jurek K., Internet w pracy nauczyciela historii, „Wiadomości Historyczne” 2001, nr 4.
  14. Konieczka - Śliwińska D., Retoryka we współczesnych szkolnych podręcznikach historii, Poznań 2001.
  15. Konopka H., Liedke M., Ocytko M., Pasko A, Jak uczyć historii w zreformowanej szkole? Praktyczny przewodnik dla młodych nauczycieli, Białystok 2000.
  16. Korelacja – integracja wiedzy – szansa dla ucznia, red. G. Pańko, J. Wojdon, Wrocław 2006.
  17. Niemiecko B, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
  18. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999.
  19. Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.
  20. Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
  21. Okła G., Metoda projektów w nauczaniu historii, „Wiadomości Historyczne” 2000, nr 1.
  22. Pyżalski, J. (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19.Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa: EduAkcja 2020 https://www.ore.edu.pl/2020/04/edukacja-w-czasach-pandemii-wirusa-covid-19-e-book-dla-nauczycieli/
  23. Pilch A., Problemy integracji literatury i malarstwa w szkole. Nauka czytania obrazu, [w:] Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
  24. Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2006
  25. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. naukowa K. Kruszewski, Warszawa 2004.
  26.  Ocenianie kształtujące. Doskonalenie kształcenia w szkole średniej, Warszawa 2006.
  27. Sztuka nauczania. Szkoła, red. naukowa K. Konarzewski, Warszawa 2004.
  28. Uczeń i w nowej szkole. Edukacja humanistyczna, red. M. Kujawska, Poznań 2002.
  29. Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka, Bydgoszcz 1999.

 

Notes

brak


Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2021 23:22)