SylabUZ

Generate PDF for this page

Repetytorium epoki II - course description

General information
Course name Repetytorium epoki II
Course ID 08.3-WH-HD-RE II-S17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Łukasz Janeczek
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest szczegółowa znajomość wybranej epoki z zakresu historii Polski i powszechnej, co ma wspomóc studenta w pisaniu pracy dyplomowej oraz przygotowaniu do egzaminu dyplomowego.

Prerequisites

Temat pracy dyplomowej odpowiadający wybranej epoce historycznej.

Scope

A. Starożytność: 1) Dorobek cywilizacji antycznych; 2) Demokracja ateńska w okresie klasycznym; 3) Ustrój Rzymu republikańskiego; 4) Przemiany ustrojowe w Imperium Romanum w I-IV w.; 5) Wczesne chrześcijaństwo.

B. Średniowiecze: 1) Wybór zagadnienia; 2) Krytyka źródła w praktyce; 3) Historiografia wybranych zagadnień; 4) Metody w badaniu historycznym; 5) Hipoteza i argumentacja

C. Nowożytność: 

D. XIX - XX wiek: 1) Wojny napoleońskie i upowszechnienie idei i zdobyczy Wielkiej Rewolucji Francuskiej w Europie. 2)Osiągnięcia cywilizacyjne XIX wieku, druga rewolucja przemysłowa. 3) Imperium Rosyjskie w II połowie XIX wieku, próby modernizacji i reform.  4) Zjednoczenie Niemiec i Włoch. 5) Wojna secesyjna i jej konsekwencje.  6) Sytuacja polityczna i społeczna na ziemiach polskich w XIX wieku. 7) Nowoczesne polskie ruchy polityczne przełomu XIX i XX wieku: narodowy, socjalistyczny, ludowy.  8) Rywalizacja mocarstw europejskich o wpływy na świecie, apogeum kolonializmu. 9) Przyczyny wybuchu I wojny światowej. 10) Przebieg i główne konsekwencje polityczne I wojny światowej (do 1918 r.). 11) Traktat wersalski i okres dwudziestolecia międzywojennego. 12) Nazizm i komunizm studium porównawcze. 13) Wielki kryzys gospodarczy i jego skutki. 14) Polityka zagraniczna II RP główne założenia.  15) Przyczyny wybuchu i przebieg II wojny światowej.  16) Nowy porządek świata po 1945 roku i wybuch zimnej wojny. 17) Budowa i rywalizacja obozów socjalistycznego i kapitalistycznego.  18) Sukcesy i porażki PRL, specyfika "najweselszego baraku w obozie". 19) Przyczyny i przebieg integracji europejskiej. 20) Czym jest globalizacja i jakie są jej skutki? 

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, prelekcja, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uzyskanie minimum 7 pkt. za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w dyskusji, samodzielnym przedstawieniu i analizowaniu faktów, interpretacji analizowanych na zajęciach źródeł historycznych, dokonywaniu ocen historycznych faktów i postaci; zaliczenie w ramach konsultacji 1 lektury z wykazu literatury uzupełniającej. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność na zajęciach, 2 – przygotowanie samodzielnego wystąpienia w formie prelekcji.

W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach konsultacji.

Recommended reading

Starożytność: 

1. Crawford M., Rzym w okresie Republiki, Warszawa 2003.
2. Hansen M. H., Demokracja Ateńska w czasach Demostenesa, Warszawa 1999;
3. Wells C., Cesarstwo rzymskie, Warszawa 2005.
4. Wipszycka E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.

Średniowiecze:

1. Myślenie historyczne, cz. 1-2 , R. Traba, H. Thünemann (red.) Poznań 2015 (wybrane zag.)
2. Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D.A. Sikorski, Warszawa 2012

Nowożytność:

 

XIX-XX wiek:

1. Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000 i nast. wyd.

2. Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918 (różne wydania).

3. Kizwalter T., Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2003.

4. Pajewski J., Historia Powszechna 1871-1918, (różne wydania).

5. Pajewski J., Historia Powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008. 

6. Roszkowski W., Najnowsza historia Polski T. 1-3, Warszawa 2003

7.Schramm T. Historia powszechna. Wiek XX, (różne wydania)

8. Tyszkiewicz J., Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX (różne wydania)

9. Zdrada J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2005.

10. Żywczyński M., Historia Powszechna 1789-1870, (różne wydania).

Further reading

Starożytność:

1. Musiał D.,  O perspektywach nauk o starożytności, Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym, 1 (2001), s. 5-14;
2. Gillmeister A., Badacz religii rzymskiej wobec współczesnych paradygmatów badawczych, Roczniki Humanistyczne KUL. Filologia klasyczna 66.3 (2018), s. 77-92.

Średniowiecze:

1. W. Werner, Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012.
2. K. Zamorski, Dziwna rzeczywistość – historia, Kraków 2008.
3. J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1999.

Nowożytność:

 

XIX-XX wiek:

1.  Baszkiewicz J., Meller S., Rewolucja francuska 1789-1794. Społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983.

2.  Czubiński A., Historia Polski 1864-2001, Wrocław 2002.

3.   Tegoż, Historia Polski XX wieku, Poznań 2000.

4.   Tegoż, Historia powszechna XX wieku, Poznań 2003.

5.    Europa i świat w epoce napoleońskiej, red. M. Senkowska-Gluck, Warszawa 1988.

6.    Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji 1815-1849, t. I-II, red. W. Zajewski, Warszawa 1991.

7.    Grochulska B., Księstwo Warszawskie, Warszawa 1966, 1991.

8.    Kalembka S., Wiosna Ludów w Europie, Warszawa 1991.

9.    Tegoż, Wielka Emigracja, Warszawa 1971.

10.   Kieniewicz S., Powstanie styczniowe, Warszawa 1983.

11.    Łepkowski T., Polska narodziny nowoczesnego narodu, Warszawa 1967.

12.   Łojek T., Szanse Powstania Listopadowego, Warszawa 1986.

13.    Mularska-Andziak L., Historia najnowsza 1914-2003, Warszawa 2003

14.    Pajewski J., Pierwsza wojna światowa 1914-1918, Warszawa 2006.

15.    Powstanie Listopadowe 1830-1831. Dzieje wewnętrzne, militaria. Europa wobec powstania, red. W. Zajewski, Warszawa 1980.

16.    Sierpowski S., Historia najnowsza 1918-1994, Warszawa 1995. 

17.   Trzeciakowski L., Pod pruskim zaborem 1850-1918, Warszawa 1973.

Notes

brak


Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 07-05-2021 23:16)