SylabUZ

Generate PDF for this page

Analiza tekstu - course description

General information
Course name Analiza tekstu
Course ID 08.3--HistD-AT-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Available in specialities Analityk informacji
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem kursu jest nabycie przez studenta kompetencji w zakresie wielostronnej analizy tekstu w aspekcie politycznym, ikonograficznym i naukowym.

Prerequisites

brak

Scope

1) Retoryczny aspekt tekstu. (4 godz.) 2) Pojęcie tekstu kultury 3) Intentio operis, intentio auctoris, a intentio lectoris (4 godz) 4) Czytelnik jako współautor tekstu 5) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie politycznym 6) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie propagandowym 7) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie historycznym. 8) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie hermeneutycznym. 9) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie aksjologicznym. 10) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie ikonograficznym. 11) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie naukowym. 12) Teksty werbalne: radio i telewizja

Teaching methods

Rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem nad tekstem źródłowym i tekstem naukowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność studenta na zajęciach oraz uzyskanie 3 pkt. za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w dyskusji i prezentacji krótkiego referatu albo przeczytanej lektury z listy literatury uzupełniającej. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 - aktywność na zajęciach, 1 – referat, 1 – lektura. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach końcowego sprawdzianu. Ocena końcowa:

3 pkt. – dostateczny

3,5 pkt.  – dostateczny plus

4 pkt. – dobry

5 pkt. – dobry plus

6 pkt. – bardzo dobry

Recommended reading

Perelman Ch., Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, Warszawa 2002.

Further reading

  1. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.
  2. Eco U., Interpretacja i nadinterpretacja, przeł. T. Bieroń, Kraków 2008.
  3. Geertz C., Interpretacja kultur: wybrane eseje, przeł. M. Piechaczek, Kraków 2005.
  4. Greimas A.. Leach E., Rytuał i narracja, przeł. M. Buchowski i in., Warszawa 1989.
  5. Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010.
  6. Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja, przeł. P. Graff, K. Rosner, Warszawa 1978.
  7. Ricoeur P., Czas i opowieść, to. 1-3, Kraków 2008.
  8. wybrane artykuły z prasy codziennej, literackiej i specjalistycznej.
  9. wybrane telewizyjne programy publicystyczne.

Notes

brak


Modified by dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ (last modification: 27-04-2021 12:56)