SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-ETA-DPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wykład | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Nabycie wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi. Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi, zdobycie podstaw umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej oraz diagnostyki w pedagogice.
Wykłady:
1) Poznawcze podstawy diagnozy zaburzeń i oboczności rozwojowych. 2) Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego. 3) Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. 4) Szczegółowe aspekty diagnozy w pedagogice specjalnej. 5) Specyfika diagnozy w pedagogice specjalnej na tle innych diagnoz, etapy diagnozy pedagogicznej i funkcje. 6) Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej. 7) Kontakt diagnostyczny: cechy kontaktu diagnostycznego, podstawowe wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go, ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z zaburzeń i oboczności rozwojowych. 8) Znaczenie diagnozy poszerzonej: potrzeba znajomości funkcjonowanie rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej w edukacji i terapii ucznia z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi. 9) Diagnoza wielospecjalistyczna: skład i zasady współpracy zespołu diagnostycznego.
Ćwiczenia:
1) Klasyfikacja i charakterystyka obszarów podlegających diagnozie w pedagogice specjalnej. 2) Cele, zasady i formy diagnozowania zaburzeń sfery motorycznej. 3) Cele, zasady i formy diagnozowania zaburzeń sfery poznawczej. 4) Cele, zasady i formy diagnozowania zburzeń sfery społeczno-emocjonalnych. 5) Cele, zasady i formy diagnozowania oboczności i nietypowości rozwojowych. 6) Przekrojowa prezentacja wybranych formularzy diagnozy funkcjonalnej przeznaczonych do diagnozowania uczniów z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi. 7) Przekrojowa prezentacja wybranych formularzy diagnozy poszerzonej, dotyczącej rodziny i środowiska ucznia. 8) Znaczenie diagnozy dla projektowania oddziaływań terapeutycznych wobec uczniów z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi. 9) Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych. 10) Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju.
Wykłady:
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia:
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Egzamin z zagadnień programowych wykładów. Ocena pozytywna od 50% poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki wykładów.
Ćwiczenia:
Na ocenę składają się zaliczenie kolokwium (50%) i opracowanie projektu narzędzia diagnostycznego do badania poziomu rozwoju dziecka z wybranym zaburzeniem rozwojowym (25%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 13:23)