SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-ETA-KAWA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z podstawami wiedzy (istota, klasyfikacja, metody) komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC); znaczenie dla psychospołecznego funkcjonowania osób z
problemami w komunikacji werbalnej. Zapoznanie w podstawowym zakresie z metodami AAC (specyfika i przeznaczenie). Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji
społecznej osób z zaburzeniami komunikacji werbalnej.
Wstępna wiedza na temat zaburzeń mowy i komunikacji społecznej.
1) Komunikacja a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka. 2) AAC – definicja, terminologia, klasyfikacja. 3) Użytkownicy AAC – klasyfikacja, etiologia i symptomatyka
zaburzeń w komunikacji werbalnej. 4) Znaki przestrzenno-dotykowe, znaki manualne, znaki graficzne. 5) Pomoce do porozumiewania się (rozwojowe i sytuacyjne, pomoce
proste i elektroniczne, pomoce wysokiej technologi (technologie wspomagające – AT). 6) Sposoby wprowadzania i stosowania AAC (stała, czasowa metoda komunikacji,
metoda specjalistycznej strategii uczenia się. 7) Wykonywanie prostych pomocy rozwojowych i komunikacyjnych, słownika osobistego.
Praca z książką, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z ćwiczeń – praca kontrolna / projekt.
1. Grycman M., Kaniecka K., Szczawiński P., PCS – broszura, Warszawa 2002.
2. Komunikacja, mowa, język w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju u dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, red. E.M. Minczakiewicz, Kraków 2001.
3. Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan. Zielona Góra 2014.
4. Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002.
5. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów: komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, Warszawa 1999.
1. Autica: materiały na temat autyzmu”, nr 2/2006, Metoda Ułatwionej Komunikacji.
2. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, red. M. Zaorska, Toruń 2008.
3. Lechowicz A., Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niesprawnością, Warszawa 2005.
4. Zielińska J., Komputer w rozwoju sprawności komunikacyjnej dzieci niesłyszących, Toruń 2005.
Zmodyfikowane przez dr Regina Korzeniowska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 23:34)