SylabUZ

Generate PDF for this page

Trening społeczny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Trening społeczny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-ETA-TSA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Poznanie i zrozumienie trudności społecznych osób z ASD oraz zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności pozwalających rozwijać umiejętności społeczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Prerequisites

Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki, psychologii. 

Scope

1) Trudności społeczne osób z ASD. 2)  Rozwijanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych osób z ASD: rozumienie i okazywanie emocji, rozwijanie umiejętności poznawczych, poczucie tożsamości i własnej wartości, a także wzmacnianie samooceny. 3) Rozwijanie społecznych umiejętności panujących w szkole / przedszkolu: czekanie na swoją kolej, zgłaszanie się, skupianie uwagi, reagowanie na polecenia kierowane do ludzi, rozwijanie umiejętności społecznych w życiu codziennym: inicjowanie rozmowy, dyskutowanie, reagowanie na krytykę. 4) Rozwijanie kompetencji w zakresie: zawierania i podtrzymywania znajomości, aktywnego słuchania, zadawania pytań, inicjowania rozmowy, włączanie się i podtrzymywanie rozmowy, proszenia o pomoc.

Teaching methods

Dyskusja, filmy instruktażowe, warsztaty.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium i aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Recommended reading

  1. BAKER J., Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia  2016.
  2. HAMER H., Rozwój umiejętności społecznych : jak skuteczniej dyskutować i współpracować : przewodnik dla nauczycieli, Warszawa, Wydawnictwo "Veda" 1999.
  3. MAJEWICZ P., MIKRUT A., Kompetencje Pedagoga w Kontekście Teorii i Praktyki Edukacji Specjalnej, Kraków, Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza IMPULS 2008.
  4. MANNIX M., Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi, Gdańsk, Wydawnictwo Centrum Terapii Behawioralnej BIS s.c. 2014.
  5. MYERS D., Psychologia społeczna, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka 2007.

Further reading

  1.  ATTWOOD T., Zespół Aspergera, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2013.
  2.  BLOOMGUIST M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Kraków, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011.
  3. GRAY C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2015.
  4. MCILWEE M., Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2016.

Notes

Brak.


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 11-05-2021 10:21)