SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka specjalna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-DYDS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wykład | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Zapoznanie z podstawami dydaktyki specjalnej. Uwrażliwienie na trudności dotyczące funkcjonowania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w sytuacjach związanych z uczeniem się. Omówienie organizacji kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uwrażliwienie na konieczność doskonalenia rozwoju zawodowego pod kątem pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Znajomość podstaw dydaktyki ogólnej.
Wykłady
1) Dydaktyka specjalna jako dział pedagogiki specjalnej. Dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna. 2) Formy kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce (specjalne, integracyjne, inkluzyjne). 3) Specjalne potrzeby edukacyjne. Uwarunkowania procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4) Efektywność kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce. 5) Kompetencje profesjonalne nauczyciela sprzyjające edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ćwiczenia
1) Cele kształcenia specjalnego w kontekście podstawy programowej. 2) Ortodydaktyka: zasady, treści, metody, formy, środki w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3) Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - zgodnie z zasadą indywidualizacji. 4) Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością. 5) Aranżacja przestrzeni edukacyjnej. 6) Modele kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w świecie.
Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, pokaz
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin ustny lub pisemny.
Ćwiczenia: konspekt, aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 15:21)